Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Marszałka J. Piłsudskiego w Łodzi oraz Sekcja Edukacji Młodego Czytelnika przy Zarządzie Okręgu SBP zaprosiła bibliotekarzy na szkolenie, w programie którego znalazły się następujące wystąpienia:
- Kultura czytelnicza piątoklasistów łódzkich szkół w świetle wypowiedzi dzieci i ich rodziców – prof. UŁ Mariola Antczak (Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej UŁ)
- Metoda Marii Montessori – swoboda czy samowola? – Anna Głowacka, Bogumiła Zdrojewska, (Przedszkole Miejskie Nr 220)
- Szkoła waldorfska Rudolfa Steinera źródłem inspiracji w pracy z dzieckiem – Katarzyna Pracka, Karolina Wróblewska (Przedszkole Miejskie Nr 8)
Badania prowadzone przez prof. M. Antczak wśród 444 piątoklasistów oraz 444 rodziców tych dzieci pokazują, iż z czytelnictwem w tej grupie wiekowej nie jest najgorzej (45% zdecydowanie lubi czytać i 41% lubi czytać od czasu do czasu, a książka dla 48% wydaje się być dobrym prezentem). Co ciekawe wyniki odpowiedzi dzieci i rodziców są zbliżone. Rodzice dobrze się orientują w upodobaniach swoich pociech i mają jeszcze wciąż duży wpływ (większy niż rówieśnicy) na kształtowanie kultury czytelniczej dzieci w tym wieku. Dzieci lubią czytać głównie dla rozrywki (47%) oraz w celu poszerzania wiedzy (32%). Zdaniem prelegentki szkoła (poloniści, bibliotekarze) oraz rodzice powinni lepiej wykorzystać potencjał dzieci, więcej z nimi rozmawiać o książkach, proponować lektury oraz angażować się w różne akcje, aby zaszczepić w dzieciach nawyk czytania.
Bardzo ciekawie o założeniach metody Montessori i jej twórczyni opowiadały przedstawicielki Przedszkola Miejskiego nr 220 w Łodzi, które już od 20 lat pracuje tą metodą. Maria Montessori była jedną z pierwszych kobiet, które zyskały tytuł lekarski we Włoszech, jednak swoje życie poświęciła dzieciom i tworzeniu własnego systemu ich wychowania. Metoda Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju, rozwija samodzielność i wiarę we własne siły, wypracowuje szacunek do porządku i pracy, uczy współdziałania, samokontroli, odpowiedzialności, szacunku do przyrody. Bardzo ważne jest przygotowanie otoczenia oraz materiałów, z którymi pracują dzieci (1 egzemplarz w grupie). W każdej grupie wymieszane są dzieci w różnym wieku, dzięki czemu dzieci pomagają i uczą się od siebie nawzajem zachowań społecznych (ważne w czasach, gdzie jest wielu jedynaków). Wolność i swoboda daje możliwość dzieciom wyboru przedmiotu pracy, miejsca wykonania oraz czasu potrzebnego do jego realizacji. Swoboda to jednak nie samowola. Nauczyciel towarzyszy, wyjaśnia, proponuje, pomaga dziecku w myśl zasady "daj mi czas... pomóż mi samemu to zrobić" oraz przemyśleń Konfucjusza:
Bardzo ciekawie o założeniach metody Montessori i jej twórczyni opowiadały przedstawicielki Przedszkola Miejskiego nr 220 w Łodzi, które już od 20 lat pracuje tą metodą. Maria Montessori była jedną z pierwszych kobiet, które zyskały tytuł lekarski we Włoszech, jednak swoje życie poświęciła dzieciom i tworzeniu własnego systemu ich wychowania. Metoda Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju, rozwija samodzielność i wiarę we własne siły, wypracowuje szacunek do porządku i pracy, uczy współdziałania, samokontroli, odpowiedzialności, szacunku do przyrody. Bardzo ważne jest przygotowanie otoczenia oraz materiałów, z którymi pracują dzieci (1 egzemplarz w grupie). W każdej grupie wymieszane są dzieci w różnym wieku, dzięki czemu dzieci pomagają i uczą się od siebie nawzajem zachowań społecznych (ważne w czasach, gdzie jest wielu jedynaków). Wolność i swoboda daje możliwość dzieciom wyboru przedmiotu pracy, miejsca wykonania oraz czasu potrzebnego do jego realizacji. Swoboda to jednak nie samowola. Nauczyciel towarzyszy, wyjaśnia, proponuje, pomaga dziecku w myśl zasady "daj mi czas... pomóż mi samemu to zrobić" oraz przemyśleń Konfucjusza:
Podobnymi założeniami charakteryzuje się szkoła walfdorska Rudolfa Steinera, która wydaje się być dobrym źródłem inspiracji nauczycielkom z Przedszkola Miejskiego nr 8 w Łodzi. Nazwa "waldorfska" pochodzi od pierwszej szkoły dla dzieci robotników, założonej przez Rudolfa Steinera w 1919 przy fabryce cygar "Waldorf-Astoria" w Stuttgarcie. W Polsce istnieją 4 szkoły i 9 przedszkoli pracujących tym systemem - są to placówki prywatne. Głównym celem tej pedagogiki jest przede wszystkim wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka, rozumianego jako rozwój trzech sfer: myślenia, uczuć i woli. System ten charakteryzuje przywiązywanie dużej wagi do działań artystycznych (malowanie, rysowanie form, śpiewanie, gra na instrumentach, eurytmia), uczenia poprzez praktyczne działanie (prace ręczne, warsztaty – praca z drewnem, pielęgnacja ogrodu), a także brak ocen, brak podręczników, epokowy system nauczania, charakterystyczny rytm dnia oraz edukacja zintegrowana na przestrzeni szkoły podstawowej (jeden nauczyciel, jedna grupa) (Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Pedagogika_waldorfska).
Po szkoleniu odbyło się spotkanie członków Sekcji Edukacji Młodego Czytelnika SBP, podczas którego dyskutowano o stanie czytelnictwa dziecięcego, idei działania Sekcji mającej jednoczyć siły bibliotekarzy z różnych typów bibliotek oraz pomysłach na przyszłoroczne działania, których głównym celem jest zachęcanie najmłodszych do czytania.
Po szkoleniu odbyło się spotkanie członków Sekcji Edukacji Młodego Czytelnika SBP, podczas którego dyskutowano o stanie czytelnictwa dziecięcego, idei działania Sekcji mającej jednoczyć siły bibliotekarzy z różnych typów bibliotek oraz pomysłach na przyszłoroczne działania, których głównym celem jest zachęcanie najmłodszych do czytania.
JC
Fot. K. Figurska
0 komentarze:
Prześlij komentarz