22 i 31 marca uczniowie Gimnazjum nr 12 w Łodzi uczestniczyli w zajęciach "Tradycyjny słownik czy nowoczesny Internet? - jak skutecznie wyszukiwać informacje", jakie J. Chylak i E. Siedlarek-Kotlicka przeprowadziły w zaprzyjaźnionej Miejskiej Bibliotece Publicznej Łódź-Bałuty Filia nr 3 dla Dzieci i Młodzieży.
Podczas zajęć uczniowie wypowiadali się z jakich źródeł informacji korzystają najczęściej i jak się można domyślać dominował Internet oraz wyszukiwarka google. Nauczycielki bibliotekarki przypomniały im definicje, typologie oraz różnice między słownikami a encyklopediami. Chcąc zachęcić młodzież do korzystania z tradycyjnych źródeł informacji zaprezentowały różne ich rodzaje oraz zaproponowały kilka ćwiczeń.
W drugiej części spotkania prowadzące pokazywały wybrane źródła internetowe, z których warto korzystać - bardziej wiarygodne i tworzone przez specjalistów (http://sjp.pwn.pl , http://ling.pl/) oraz popularne, tworzone przez społeczność internetową, wobec których należy jednak zachować odrobinę krytycyzmu (http://pl.wikipedia.org ,
http://pl.wiktionary.org). Następnie pokazały możliwości wyszukiwarki google z użyciem mniej znanych narzędzi wyszukiwania oraz sposoby wyszukiwania w katalogach bibliotecznych on-line na przykładzie katalogu MBP Łódź-Bałuty oraz katalogu PBW w Łodzi. Po prezentacji każdego ze źródeł wybrani uczniowie próbowali swoich sił wyszukiwawczych na zadany temat.
Na koniec zaprezentowano uczniom bibliotekę cyfrową Wolne Lektury oraz wyszukiwarkę Federacji Bibliotek Cyfrowych, dzięki której można przeszukiwać zbiory polskich instytucji kultury on-line (ponad 2,5 miliona obiektów!). Uczniowie otrzymali też materiały, zawierające definicje i typologię tradycyjnych źródeł informacji oraz wykaz adresów internetowych polecanych przez nas źródeł internetowych, jak również przykładowych edukacyjnych aplikacji na smartfony. W podsumowaniu uczniowie wymieniali zalety i wady tradycyjnych i internetowych źródeł informacji.
Zapraszamy też do zapoznania się z całą ofertą zajęć edukacyjnych PBW w Łodzi.
0 komentarze:
Prześlij komentarz