Eksperci twierdzą, że programowanie staje się trzecim językiem świata, obok języka ojczystego i przynajmniej jednego języka obcego, który każdy człowiek powinien znać chociaż na podstawowym poziomie, by rozumieć otaczający go świat i urządzenia, z których na co dzień korzystamy. W nowoczesnym społeczeństwie brak podstawowego zrozumienia zasad działania komputerów jest odpowiednikiem analfabetyzmu i utrudnia odnalezienie się w dzisiejszych realiach. Języki programistyczne przestają być już domeną informatyków, a narzędziem, które pozwala uczniom rozwijać kreatywne myślenie, doskonalić umiejętności analityczne, nadążać za postępem techniki i z owoców tego postępu świadomie korzystać.
W związku z pojawieniem się w podstawach programowych zapisów dotyczących nauki programowania jako stałego elementu kształcenia od klasy pierwszej szkoły podstawowej głównym celem naszej konferencji "Biblioteczne triki na uczenie logiki" była prezentacja tego w jaki sposób nauka programowania jest już realizowana w szkołach, bibliotekach i innych instytucjach edykacyjnych. W wystąpieniach prelegenci przedstawiali korzyści płynące z nauki programowania, jak również prezentowali strony internetowe, roboty oraz oprogramowanie, które z pewnością uatrakcyjni zajęcia edukacyjne. Nie zabrakło również praktyków. Katarzyna Wójt i Agnieszka-Rybak-Gabryszewska zaprezentowały jak wykorzystują robota OZOBOTA Oziego w terapii dzieci z różnymi problemami. Pracujące w naszej bibliotece Justyna Chylak i Emilia Siedlarek-Kotlicka przedstawiły natomiast wiele ciekawych metod i ćwiczeń, wykorzystywanych na zajęciach edukacyjnych "Kodowanie na dywanie" oraz podczas gry bibliotecznej wzorowanej na escape roomach "Szyfr Szekspira".
W PROGRAMIE KONFERENCJI ZNALAZŁY SIĘ NASTĘPUJĄCE WYSTĄPIENIA:
- Uczenie w szkole podstaw programowania:
z czego skorzystać, gdzie to znaleźć i jak zastosować w praktyce?
Agnieszka Koszowska (FRSI)
ZOBACZ PREZENTACJĘ - Zaprogramowani na czytanie – czyli o wykorzystaniu narzędzi
wywodzących się z informatyki w bibliotece
Magdalena Brewczyńska - Ozi, nasz przyjaciel
Agnieszka Rybak-Gabryszewska, Katarzyna Wójt (Centrum Terapeutyczne Równy Start) - Prezentacja sponsora EBSCO
- Komunikat V edycja Olimpiady Bibliologicznej i Informatologicznej
prof. dr hab. Mariola Antczak, dr Zbigniew Gruszka (KBiI UŁ) - Do uczenia logiki nie potrzeba elektroniki
Justyna Chylak, Emilia Siedlarek-Kotlicka (PBW w Łodzi)
ZOBACZ PREZENTACJĘ - Biblioteka szkolna na Facebooku,
czyli dlaczego warto zaistnieć w social mediach
Aleksandra Andrzejewska, Olga Ziąbka (KBiI UŁ)
ZOBACZ PREZENTACJĘ
W
konferencji udział wzięło 100 nauczycieli bibliotekarzy bibliotek
szkolnych i pedagogicznych, bibliotekarzy bibliotek publicznych i
naukowych oraz wykładowców i studentów Katedry Informatologii i
Bibliologii Uniwersytetu Łódzkiego. Frekwencja uczestników konferencji
pokazuje, że wszelkie nowinki technologiczne i zmiany w edukacji nie są
obojętne dla nauczycieli bibliotekarzy i chętnie się z nimi zapoznają.
Wyniki ankiety pokonferencyjnej wykazują, że nauczyciele bibliotekarze
wciąż zainteresowani są przede wszystkim praktycznymi aspektami swojej
pracy i rozwijaniem kompetencji zawodowych.
JC
Fot. Pavco
0 komentarze:
Prześlij komentarz