20 marca obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Święto zostało ustanowione przez ONZ na mocy rezolucji z 28 czerwca 2012r, która stwierdza m.in. że „dążenie do szczęścia jest podstawowym celem człowieka". Obchody tego święta, wg ONZ, mają na celu podnoszenie świadomości społeczeństw w dążeniu do szczęścia poprzez odpowiednie działania publiczne, w tym poprzez edukację. Międzynarodowy Dzień Szczęścia zawdzięczamy dyplomatycznej kampanii królestwa Bhutanu, które do oceny jakości życia stosuje (od 1972 r.) wskaźnik szczęścia narodowego jako narzędzia bardziej całościowego niż ekonomiczny wskaźnik PKB.
Każdy pragnie być szczęśliwy… jednak nasuwają się pytania: Co to jest szczęście? Kiedy jesteśmy szczęśliwi? Od czego zależy nasze szczęście? i tym podobne. Ludzi od wieków nurtowało to zagadnienie. Szczęście stało się: motywem występującym w niezliczonych tekstach literackich, filmach; przedmiotem badań naukowych np. psychologii, ekonomii; formułowano przepisy na szczęście; opracowywano wzory matematyczne. Twórcą jednego ze wzorów jest Albert Einstein a jego prywatne zapiski w tym zakresie nazwano „teorią szczęścia”. Ponadto opracowany został, na podstawie aktualnej wiedzy i odkryć nauki o szczęściu, „Manifest szczęścia”, który w praktyce przetestowali mieszkańcy miasteczka Sloug (ok. 40 km od Londynu). Jest to program prezentujący w 10. punktach sposoby na bardziej szczęśliwe życie. Wśród nich – na pierwszym miejscu – wymieniona została półgodzinna gimnastyka trzy razy w tygodniu. Inne działania to m.in.: praktykowanie wdzięczności, godzinna rozmowa ze swoim partnerem lub przyjacielem, skrócenie o połowę czasu spędzanego przed różnymi ekranami, uśmiech, dobry humor i serdeczny śmiech, nagradzanie się oraz zrobienie dla kogoś czegoś dobrego każdego dnia.
Psychologia wskazuje, że na poczucie szczęścia człowieka w 50% mają wpływ geny a czynniki zewnętrzne tylko w 10%. Reszta tj. 40% zależy od samego zainteresowanego. Wobec powyższego, mając na uwadze słowa Eurypidesa cyt. „Być szczęśliwym – tego trzeba się uczyć”, nasuwają się pytania: Czy szczęścia można się nauczyć? Jak nauczyć się szczęścia?
W poszukiwaniu odpowiedzi pomocne mogą okazać się propozycje prezentowane na ekspozycji pt. „20 marca - Międzynarodowy Dzień Szczęścia” pochodzące ze zbiorów Biblioteki – artykuły, książki i dokumenty multimedialne – nt. szczęścia adresowane do dzieci, młodzieży i dorosłych. Są to poradniki i publikacje literatury pięknej. Celem wystawy jest propagowanie zbiorów Biblioteki i czytelnictwa a nade wszystko – mając na uwadze szczególny czas pandemii – zwrócenie uwagi odbiorcy na SZCZĘŚCIE.
„Nie ma na to czasu, aby tracić czas, albowiem każdy dzień jest zaproszeniem do szczęścia”.
prof. Tadeusz Kotarbiński
Więcej propozycji – m.in. scenariusz zajęć nt. szczęścia dla uczniów klas starszych szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej – można znaleźć w bibliografii pt. „Szczęście” zamieszczonej w zakładce „Zestawienia bibliograficzne” http://pbw.lodz.pl/zestawienia_bibliograficzne.htm
MAW
Fot. MAW
0 komentarze:
Prześlij komentarz