piątek, 29 września 2023

 

Za nami kolejna niezwykle ciekawa konferencja "Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie", organizowana przez Polskie Centrum Programu Safer Internet, NASK (Naukową i Akademicką Sieć Komputerową) i Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, w której uczestniczyło 450 osób stacjonarnie i 5000 internautów on-line. Jeśli ją przegapiłeś, nic straconego - nagrania z wystąpień i webinarów dostępne są podobnie jak z kilku poprzednich konferencji na YouTube na kanale saferinternetpolska:

https://www.youtube.com/watch?v=JikEWQihJWM  pierwszy dzień

https://www.youtube.com/watch?v=dD885eYr9Gg drugi dzień

https://www.youtube.com/watch?v=OWEUddiIpmA&list=PLx4LSBB1wm-k4d7qWfeFsg2BL0r7BDlt- webinary (dzień trzeci i czwarty)


Podczas konferencji inaugurację miała zabawna i pouczająca piosenka "Z internetem świat jest bliski" dla dzieci 4-7-letnich.


 

Co ciekawego poruszali prelegenci w swoich wystąpieniach?

26.09.2023 (dzień pierwszy)

Zrozumienie nowych tendencji w uwodzeniu dzieci online i reagowanie na nie / prof. Julia Davidson:
- w trakcie pandemii nastąpił znaczny wzrost zjawiska wykorzystywania dzieci w internecie
- proces uwodzenia dzieci online potrafi być bardzo krótki
- przestępcy coraz częściej wykorzystują dark web i sztuczną inteligencję

Rola weryfikacji wieku w ochronie dzieci / John Carr
- rozwój Internetu sprawił, że rodzice nie mają szansy, żeby wszystko kontrolować
- ochronę dzieci przed nieodpowiednimi treściami powinny zapewnić firmy dostarczające Internet
- banki nie pomagają wprowadzając usługi płatnicze dla dzieci od 11 lat

Agresja elektroniczna – kto i dlaczego się w nią angażuje? / prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski
- koszty emocjonalne agresji elektronicznej i mowy nienawiści ponoszą wszyscy
- trzeba pracować inaczej ze sprawcami, inaczej z ofiarami, inaczej z z przypadkowymi świadkami
- edukację i programy profilaktyczne (uniwersalne) trzeba dostosować do różnych podgrup, zindywidualizować rozwiązania, pracować dokładniej i bardziej specyficznie

Wychowanie przy ekranie – jak przekonać rodziców do współpracy na rzecz bezpieczeństwa dzieci w sieci? / Magdalena Bigaj
- trzeba nie tylko znać zasady higieny cyfrowej, ale wyrobić sobie nawyk i ją stosować jak mycie zębów
- social media tworzone są na bazie naszych słabości, korzystając z nich stymulowany jest układ nagrody w naszym mózgu
- wiele problemów wynika z biologii - mózg nie ocenia co jest dla nas dobre a co złe - chce ekranów, ale rozsądek powinien zwyciężyć
- dzieci robią to co dorośli, uczą się przez naśladowanie, dlatego trzeba pokazywać im dobre wzorce
- Wyniki badania higieny cyfrowej – cyfroweobywatelstwo.pl
- książka "Wychowanie przy ekranie. Jak przygotować dziecko do życia w sieci? / Magdalena Bigaj (2023)

Bezpieczeństwo internetowe osób w spektrum autyzmu / Sylwia Kowalska
- osoby neuroróżnorodne mierzą się z wieloma trudnościami (m.in. brakiem akceptacji, niezrozumieniem ich potrzeb, nadmierną socjalizacją)
- osoby w spektrum autyzmu są szczególnie podatne na zagrożenia internetowe (cyberprzemoc, manipulacja, uzależnienie od Internetu, przeciążenie sensoryczne)
- świat wirtualny mimo wielu zagrożeń  może odgrywać ważną i pozytywną rolę w życiu młodych ludzi (ułatwiać budowanie relacji społecznych,  rozwijać wiedzę i zainteresowania)

Debata ekspercka: Sztuczna inteligencja – szanse i zagrożenia / dr Inez Okulska, dr Ada Florentyna Pawlak, Mateusz Mrozek oraz prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski. Moderator: Marcin Perfuński
- sztuczna inteligencja (SI, z ang. Artificial Intelligence: AI) to algorytm, program komputerowy, który podaje wiedzę i dostępną wcześniej np. jak w Wikipedii, tylko w inny sposób, w formie rozmowy, względnie poprawnie skonstruowanej wypowiedzi, ale jest to tylko model językowy, wzorzec podawania wiedzy (jest workiem do losowania informacji), a nie prawdziwa wiedza; nie należy jej utożsamiać z samodzielnym bytem, nie ma świadomości, nie może się zbuntować jak w filmach :)
- rewolucja związana z szerszym zastosowaniem SI się rozpoczęła i powoli raczkuje, wcześniej była obecna np. w technologii rozpoznawania głosu, rekomendacjach wyszukiwarek, autokorekcie przy pisaniu tekstów, obecnie zyskała formę czatu językowo bardziej przystępnego dla ludzi
- sztuczna inteligencja w takiej czy innej formie jest narzędziem, którego zastosowanie w sposób lepszy czy gorszy zależy tylko ludzi
- w edukacji może być przydatna (np. w nauce języków obcych, jako wzór konstruowania wypowiedzi, sposób uczenia się formułowania pytań do wyszukiwania), natomiast trzeba pokazywać jej niedoskonałości, błędy i przekłamania przy podawaniu wiedzy, gdyż nie jest wiarygodnym źródłem informacji

27.09.2023 (dzień drugi)

Potrzeby młodych osób – inne spojrzenie na profilaktykę / Matej Bednar
- do młodych ludzi trafiają przede wszystkim treści naturalne, autentyczne, niezbyt krzykliwe, proste, łatwe w odbiorze, wiarygodne

Pięć sposobów na zaangażowanie rodziców w szkolną społeczność / Diljá Björk Styrmisdóttir
- islandzkie podejście, bądźmy empatyczni, skupiajmy się na głównym celu, używajmy pozytywnych słów – zachęcajmy zamiast krytykować, dostrzegajmy problemy innych – przyjmijmy ich perspektywę, budujmy pozytywną relację zawczasu – utrzymujmy kontakty z rodzicami, informujmy o wszystkim zamiast kontaktować się tylko w sprawach nieprzyjemnych

Nowa architektura praw dziecka w dobie społeczeństwa informacyjnego / dr Konrad Ciesiołkiewicz
- wnioski z raportu „Dojrzeć do praw” przygotowanego przez Fundację Orange
- higiena cyfrowa powinna być podstawą edukacji medialnej
- na wszystkie problemy cyber…potrzebna jest nauka kompetencji społecznych i emocjonalnych, trening umiejętności społecznych

Co innego wiem, co innego czuję – insighty z życia młodych w cyfrowym świecie / dr Anna Buchner, Maria Wierzbicka-Tarkowska
- w Internecie w poczuciu młodych ludzi można wszystko
- młodzi są świadomi cyberzagrożeń,
- najbardziej obawiają się swoich rówieśników, jak inni wykorzystają ich zdjęcia, nagrania, słowa, boją się o swój wizerunek, bo to co dzieje się wirtualnie, ma potem konsekwencje w życiu realnym, łatwo można stać się obiektem hejtu
- dorośli mają podwójne standardy – wymagają higieny cyfrowej, choć sami jej nie przestrzegają
- trzeba wspólnie ustalać zasady i ich przestrzegać zamiast stosować pouczenia i zakazy

Uwodzenie online – jak skutecznie chronić dzieci i młodzież? / Ewa Dziemidowicz, Arkadiusz Michałowski 
- każdy może stać się ofiarą uwodzenia
- świadomość zagrożeń pozwala je rozpoznać i unikać
- zamiast pouczać pytajmy dzieci i młodzież co robią w Internecie i uczmy ich budować dobre relacje
- zgłaszajmy incydenty na https://dyzurnet.pl/
    
Lootboxy, czyli mechanizmy parahazardowe w grach / Oliwier Nytko
- lootboxy to skrzynie z łupem w grach, mniej lub bardziej kosztowne, uzależniające jak hazard, bo nigdy nie wiesz jak atrakcyjny ekwipunek wylosujesz, a płacąc małymi kwotami masz nadzieje, że ten kolejny okaże się wyjątkowy
- są reklamowane przez większość popularnych youtuberów

Szkoła jako źródło zasobów w radzeniu sobie z przemocą rówieśniczą / dr Anna Kubiak
- szkoła jest miejscem, gdzie dochodzi do przemocy rówieśniczej, ale też szansą na odpowiednią profilaktykę przemocy i źródłem możliwości skutecznego radzenia sobie z bullyingiem

Wpływ klimatu szkoły na przemoc rówieśniczą / dr Jakub Kołodziejczyk

Praktyki sprawiedliwości naprawczej w radzeniu sobie z przemocą rówieśniczą w szkole / dr Aleksandra Dopierała
- kultura szkoły oparta na wzajemnym szacunku, jasnych regułach, uczeniu się skutecznej komunikacji oraz pokojowych metod rozwiązywania konfliktów

28.09.2023 (dzień trzeci, webinary)

Jak radzić sobie z dezinformacją. Zagrożenia i przeciwdziałanie / Kamil Oleszkiewicz, Patrycja Przemyska
- sprawdź źródło, autora i datę, ustal wiarygodność dowodów, pomyśl o własnej stronniczości

Cyberlekcje 3.0 – kreatywne nauczanie z wykorzystaniem scenariuszy lekcji opartych na metodzie PBL / Ewa Domańska 
- projekt Cyberlekcje 3.0, https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/cyberedukacja

Jak uczyć dzieci bezpieczeństwa w sieci? Profilaktyka wczesnoszkolna z projektem Sieciaki.pl / Łukasz Wojtasik 
- projekt https://sieciaki.pl/, 3 książki i audiobooki, scenariusze zajęć

Pomoc młodym osobom, które doświadczyły zagrożeń online w praktyce – szanse i wyzwania / Marta Wojtas
- Poradnia „Dziecko w Sieci” w Centrum Pomocy Dzieciom w Warszawie
- dzieci nie mówią swoim bliskim/dorosłym o problemach, bo ich pomoc nie jest skuteczna, bo nie pytają o to co dzieje się on-line
- dorośli sami nadużywają ekranów, a młodym osobom zabraniają
- trzeba uczyć młodych odroczonej gratyfikacji
 

29.09.2023 (dzień czwarty, webinary)

Kompetencje przyszłości – jak rozwijać je u uczniów? na przykładzie MegaMisji / Izabela Kręgiel
- kompetencje przyszłości to nie tylko umiejętność korzystania z urządzeń ekranowych oraz Internetu, ale również krytyczne myślenie i współpraca w grupie
- program https://megamisja.pl/

Spektrum możliwości czy spektrum zagrożeń? – czyli Młodzi neuroróżnorodni w sieci / Paulina Zawadzka
- ważne jest zachowanie równowagi w aktywności on-line , relacjach społecznych i innych aktywnościach
- osoby ze spektrum autyzmu są bardziej narażone na wykorzystanie i namawianie, bo nie maja intuicji społecznej
- trzeba uświadamiać zagrożenia, ustalać zasady, a także co najważniejsze - być w dobrym kontakcie z dzieckiem i wspólnie, przyjemnie spędzać czas, również on-line

Sztuczna inteligencja w szkole – koniec prac domowych? / dr Karolina Kulicka, Kamila Kujawa, Klaudia Wojciechowska
- rozwój technologii zmienia sposób uczenia się, robienia prac domowych i nauczania
- Chatbot GPT zdał polską maturę, a w USA egzamin adwokacki – z wyróżnieniem
- uczniowie znają to narzędzie, więc i my musimy je poznać oraz wskazywać jak z niego korzystać, do czego się może przydać, a z czym sobie źle radzi

JCH 

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Słowa kluczowe

90-lecie A było to w kniei akcje aplikacje mobilne autyzm bajki bezpieczeństwo Biblioprewencja Biblioteka Osiedlowa Biblioteka w Szkole bibliotekarstwo bibliotekarz Bibliotekarz na Chodzie bibliotekarze biblioteki bibliotekoznawstwo biblioterapia blogi bookcrossing Boże Narodzenie CodeWeek Comenius Regio cyberprzemoc Czerwony Kapturek Czytanie jest OK! czytelnictwo dopalacze Dzień Bezpiecznego Internetu Dzień Bibliotekarza Dzień Edukacji Narodowej Dzień Pluszowego Misia Dzień Postaci z Bajek e-booki e-learning e-podręczniki EC1 EduKABE edukacja Ekobib ekologia filie film filmoteka filmoterapia Forum Młodych Bibliotekarzy Fundacja Innopolis Fundacja Kocia Mama gimnazja głośne czytanie gospodarka gry Henryk Sienkiewicz historia Internet kaligrafia KBiIN KIiB Klub Nauczyciela kobieta kodowanie konferencje konferencje PBW kongresy konkursy koty kultura Kutno Learning Apps licea ŁCDNiKP Łęczyca Łódź Mistrz Promocji Czytelnictwa Mixer Regionalny moda Muzeum Oświaty Na sofie nagrody nauczyciele nauczyciele bibliotekarze Noc Muzeów nowe technologie Odjazdowy Bibliotekarz Pabianice PBW prasa prelekcje profilaktyka promocja bibliotek promocja czytelnictwa promocja książki przedszkola Rok Reymonta Salon Ciekawej Książki SBP SEMCz Senioralia seniorzy spacery sport spotkania spotkania autorskie studenci szkolenia szkoły szkoły baletowe szkoły podstawowe szkoły ponadgimnazjalne szkoły specjalne szkoły wyższe święta Teatr TIK Tydzień Bibliotek uczniowie uczucia uroczystości warsztaty WBP Władysław Stanisław Reymont WODN wycieczki wystawy zajęcia zdrowie Zgierz Żydzi