piątek, 5 kwietnia 2024

6 kwietnia w Bibliotece Głównej Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni odbyła się konferencja   "RAZEM LEPIEJ. O edukacji, która ma sens”. Wydarzenie zorganizowali : Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni. Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych oraz Fundacja POZYTYWNI. 

Spotkanie zainaugurował prof. Roman Leppert wykładem „Fabryka, ogród, orkiestra. Pytania o sens edukacji.” Edukacja rozumiana jako fabryka to uniformizacja, standaryzacja, egzaminy zewnętrzne, ogród to różnorodność, akceptacja, szkoły demokratyczne, natomiast ideał to orkiestra - współbrzmienie, odkrywanie i nadawanie sensu. Kolejni prelegenci mówili m.in. o wpływie emocji na efektywność uczenia się i roli nauczyciela w tworzeniu sprzyjających sytuacji edukacyjnych. Wiele uwagi poświęcono kwestii presji edukacyjnej, wynikającej z programu nauczania, nacisków na wyniki ze strony szkoły i rodziców nadmiernie kontrolujących (helikopterowych) oraz wewnętrznej presji ucznia na osiągnięcia. Dr Marek Michalak zaakcentował, że prawa człowieka zaczynają się od praw dziecka, dziecko jest podmiotem, ekspertem, badaczem i filozofem, jak każdy ma prawo do wyrażenia swojego zdania, pamiętając o odpowiedniej formie. W spotkaniu uczestniczył i prelekcję dotyczącą resocjalizacji wygłosił prof. Marek Konopczyński, pełnomocnik ministra sprawiedliwości ds. nieletnich. Prelegent podkreślił, że trudno re-socjalizować, powtórnie uspołecznić, nauczyć funkcjonowania w rolach życiowych i społecznych kogoś, kto znajduje się w warunkach izolacji. Zauważył, że blokady rozwojowe (m.in. środowiskowe, neurologiczne) sprzyjają niedostosowaniu społecznemu, dlatego nauczyciel może stać się kreatorem losu młodego człowieka, poszukując mocnych stron, kompetencji i rozwijając zainteresowania podopiecznych. Podsumowując – edukację należy traktować jako rozwój przez całe życie, przy czym na każdym etapie życia strategie uczenia się i nauczania powinny być różne. Wiedzę można zdobywać z różnych źródeł takich jak: szkoła, Internet, rodzina, środowisko, doświadczenie i edukacja pozaformalna. Wykształcenie już nie gwarantuje sukcesu, liczą się kompetencje społeczne, komunikacyjne i emocjonalne, zwłaszcza zdolność selekcjonowania informacji oraz umiejętność adaptacji i radzenia sobie ze stresem w sytuacji niepewności geopolitycznej i demograficznej.

IB, Fot. IB





0 komentarze:

Prześlij komentarz

Słowa kluczowe

90-lecie A było to w kniei akcje aplikacje mobilne autyzm bajki bezpieczeństwo Biblioprewencja Biblioteka Osiedlowa Biblioteka w Szkole bibliotekarstwo bibliotekarz Bibliotekarz na Chodzie bibliotekarze biblioteki bibliotekoznawstwo biblioterapia blogi bookcrossing Boże Narodzenie CodeWeek Comenius Regio cyberprzemoc Czerwony Kapturek Czytanie jest OK! czytelnictwo dopalacze Dzień Bezpiecznego Internetu Dzień Bibliotekarza Dzień Edukacji Narodowej Dzień Pluszowego Misia Dzień Postaci z Bajek e-booki e-learning e-podręczniki EC1 EduKABE edukacja Ekobib ekologia filie film filmoteka filmoterapia Forum Młodych Bibliotekarzy Fundacja Innopolis Fundacja Kocia Mama gimnazja głośne czytanie gospodarka gry Henryk Sienkiewicz historia Internet kaligrafia KBiIN KIiB Klub Nauczyciela kobieta kodowanie konferencje konferencje PBW kongresy konkursy koty kultura Kutno Learning Apps licea ŁCDNiKP Łęczyca Łódź Mistrz Promocji Czytelnictwa Mixer Regionalny moda Muzeum Oświaty Na sofie nagrody nauczyciele nauczyciele bibliotekarze Noc Muzeów nowe technologie Odjazdowy Bibliotekarz Pabianice PBW prasa prelekcje profilaktyka promocja bibliotek promocja czytelnictwa promocja książki przedszkola Rok Reymonta Salon Ciekawej Książki SBP SEMCz Senioralia seniorzy spacery sport spotkania spotkania autorskie studenci szkolenia szkoły szkoły baletowe szkoły podstawowe szkoły ponadgimnazjalne szkoły specjalne szkoły wyższe święta Teatr TIK Tydzień Bibliotek uczniowie uczucia uroczystości warsztaty WBP Władysław Stanisław Reymont WODN wycieczki wystawy zajęcia zdrowie Zgierz Żydzi