piątek, 5 kwietnia 2024

6 kwietnia w Bibliotece Głównej Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni odbyła się konferencja   "RAZEM LEPIEJ. O edukacji, która ma sens”. Wydarzenie zorganizowali : Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni. Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych oraz Fundacja POZYTYWNI. 

Spotkanie zainaugurował prof. Roman Leppert wykładem „Fabryka, ogród, orkiestra. Pytania o sens edukacji.” Edukacja rozumiana jako fabryka to uniformizacja, standaryzacja, egzaminy zewnętrzne, ogród to różnorodność, akceptacja, szkoły demokratyczne, natomiast ideał to orkiestra - współbrzmienie, odkrywanie i nadawanie sensu. Kolejni prelegenci mówili m.in. o wpływie emocji na efektywność uczenia się i roli nauczyciela w tworzeniu sprzyjających sytuacji edukacyjnych. Wiele uwagi poświęcono kwestii presji edukacyjnej, wynikającej z programu nauczania, nacisków na wyniki ze strony szkoły i rodziców nadmiernie kontrolujących (helikopterowych) oraz wewnętrznej presji ucznia na osiągnięcia. Dr Marek Michalak zaakcentował, że prawa człowieka zaczynają się od praw dziecka, dziecko jest podmiotem, ekspertem, badaczem i filozofem, jak każdy ma prawo do wyrażenia swojego zdania, pamiętając o odpowiedniej formie. W spotkaniu uczestniczył i prelekcję dotyczącą resocjalizacji wygłosił prof. Marek Konopczyński, pełnomocnik ministra sprawiedliwości ds. nieletnich. Prelegent podkreślił, że trudno re-socjalizować, powtórnie uspołecznić, nauczyć funkcjonowania w rolach życiowych i społecznych kogoś, kto znajduje się w warunkach izolacji. Zauważył, że blokady rozwojowe (m.in. środowiskowe, neurologiczne) sprzyjają niedostosowaniu społecznemu, dlatego nauczyciel może stać się kreatorem losu młodego człowieka, poszukując mocnych stron, kompetencji i rozwijając zainteresowania podopiecznych. Podsumowując – edukację należy traktować jako rozwój przez całe życie, przy czym na każdym etapie życia strategie uczenia się i nauczania powinny być różne. Wiedzę można zdobywać z różnych źródeł takich jak: szkoła, Internet, rodzina, środowisko, doświadczenie i edukacja pozaformalna. Wykształcenie już nie gwarantuje sukcesu, liczą się kompetencje społeczne, komunikacyjne i emocjonalne, zwłaszcza zdolność selekcjonowania informacji oraz umiejętność adaptacji i radzenia sobie ze stresem w sytuacji niepewności geopolitycznej i demograficznej.

IB, Fot. IB





0 komentarze:

Prześlij komentarz

Słowa kluczowe

90-lecie A było to w kniei Biblioprewencja Biblioteka Osiedlowa Biblioteka w Szkole Bibliotekarz na Chodzie Boże Narodzenie CodeWeek Comenius Regio Czerwony Kapturek Czytanie jest OK! Dzień Bezpiecznego Internetu Dzień Bibliotekarza Dzień Edukacji Narodowej Dzień Pluszowego Misia Dzień Postaci z Bajek EC1 EduKABE Ekobib Forum Młodych Bibliotekarzy Fundacja Innopolis Fundacja Kocia Mama Henryk Sienkiewicz Internet KBiIN KIiB Klub Nauczyciela Kutno Learning Apps Mistrz Promocji Czytelnictwa Mixer Regionalny Muzeum Oświaty Na sofie Noc Muzeów Odjazdowy Bibliotekarz PBW Pabianice Rok Reymonta SBP SEMCz Salon Ciekawej Książki Senioralia TIK Teatr Tydzień Bibliotek WBP WODN Władysław Stanisław Reymont Zgierz akcje aplikacje mobilne autyzm bajki bezpieczeństwo bibliotekarstwo bibliotekarz bibliotekarze biblioteki bibliotekoznawstwo biblioterapia blogi bookcrossing cyberprzemoc czytelnictwo dopalacze e-booki e-learning e-podręczniki edukacja ekologia filie film filmoteka filmoterapia gimnazja gospodarka gry głośne czytanie historia kaligrafia kobieta kodowanie konferencje konferencje PBW kongresy konkursy koty kultura licea moda nagrody nauczyciele nauczyciele bibliotekarze nowe technologie prasa prelekcje profilaktyka promocja bibliotek promocja czytelnictwa promocja książki przedszkola seniorzy spacery sport spotkania spotkania autorskie studenci szkolenia szkoły szkoły baletowe szkoły podstawowe szkoły ponadgimnazjalne szkoły specjalne szkoły wyższe uczniowie uczucia uroczystości warsztaty wycieczki wystawy zajęcia zdrowie ŁCDNiKP Łódź Łęczyca święta Żydzi

CYTATY PATRONÓW 2025