„Mikołajkowa Herbatka – lekcja pełna magii i aromatów” -wprowadziła dzieci w świąteczny klimat, połączyła tradycje mikołajkowe z nauką o herbacie i zdrowych, zimowych napojach.
Te wyjątkowe, pachnące zajęcia, pozwoliły uczniom poznać historię Świętego Mikołaja, mikołajkowe zwyczaje oraz ciekawostki o herbacie – ulubionym napoju zimowych wieczorów. Dzieci wzięły udział także w zabawach ruchowych, sensorycznych i plastycznych. Dowiedziały się, jak przygotować zdrową zimową herbatę, która rozgrzewa i poprawia samopoczucie. Zajęcia były pełne ciepła, śmiechu i twórczej aktywności.
Rozmawialiśmy o tym, jak wygląda mikołajkowy wieczór i co Mikołaj pije, by się rozgrzać w czasie podróży (np. herbatę z miodem i cytryną). Były krótkie pytanie do dzieci - jaka jest Wasza ulubiona herbata i co może być w worku Mikołaja i jego kubku? - pytania i odpowiedzi /burza mózgów/, zabawa sensoryczno-dydaktyczna.
Z odpowiedzi dzieci dowiedzieliśmy się, że w worku mogą znajdować się dwa zestawy rekwizytów: mikołajkowe (czapka, prezenty, dzwoneczek) oraz herbaciane (liście herbaty, plaster cytryny, goździki, cynamon)... :)
Była krótka opowieść do czego służą przyprawy i dlaczego dodajemy je do zimowej herbaty. Dzieci rozmawiały o tym, jakie naturalne napoje są zdrowe zimą i dlaczego? Jaką przygotowałyby Mikołajowi specjalną, magiczną herbatę, np. czarną z miodem, z imbirem, z cytrusami, goździkami lub owocową.
Dzieci dowiedziały się kim jest Święty Mikołaj i skąd się wzięła tradycja mikołajek, odgadywały, jakie prezenty lub symbole kojarzą się z tym dniem.
Czytaliśmy wierszyki o Mikołaju z książek dostępnych w PBW w Łodzi.
Przerywnikiem była zabawa ruchowa podczas której, dzieci wcielały się w kelnera. Po torze, slalomem między „choinkami”, ostrożne przenosiły kubeczki do Mikołaja.
Zabawa taka rozwija równowagę i współpracę. Aktywność wzmacnia koordynację i integruje grupę.
Praca plastyczna to kolejna cześć lekcji. Dzieci samodzielnie tworzyły „Mikołajkowy kubek zimowej herbaty” Wyklejały papierowe kubki z gotowych szablonów, ozdabiały je dostępnymi materiałami, np. watą, naklejkami (renifery, Mikołaj), papierem prezentowym, świątecznymi serwetkami, wklejały saszetki z herbatą, kolorowały kredkami.
Każde dziecko mogło wymyślić swój własny „magiczny kubek”.
Zakończenie zajęć odbyło się przy „herbacianym kręgu” ślicznie wykonanych kubeczków.
Można było podzielić się zapamiętaną wiedzą, np. jakie są tradycje mikołajkowe, jakie rodzaje herbat i zdrowe zimowe ciepłe napoje.
Co dają tak przygotowane zajęcia? - rozwija się kreatywność, twórczość i wyobraźnia, jest integracja zespołu klasowego, wzmocnienie pozytywnych emocji i świątecznej atmosfery.
Przekazana wiedza o herbacie i tradycjach mikołajkowych znalazła odzwierciedlenie w pracach plastycznych dzieci. Była to lekcja pełna radości i wrażeń.
Przygotowanie zajęć: J. Kamara
Przeprowadzenie: J.Kamara, A. Cybulska
JK / Fot. JK













0 komentarze:
Prześlij komentarz