środa, 3 grudnia 2014

Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Marszałka J. Piłsudskiego w Łodzi oraz Sekcja Edukacji Młodego Czytelnika przy Zarządzie Okręgu SBP zaprosiła bibliotekarzy na szkolenie, w programie którego znalazły się następujące wystąpienia:
  • Kultura czytelnicza piątoklasistów łódzkich szkół w świetle wypowiedzi dzieci i ich rodziców – prof. UŁ Mariola Antczak (Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej UŁ)
  • Metoda Marii Montessori – swoboda czy samowola? – Anna Głowacka, Bogumiła Zdrojewska, (Przedszkole Miejskie Nr 220)
  • Szkoła waldorfska Rudolfa Steinera źródłem inspiracji w pracy z dzieckiem – Katarzyna Pracka, Karolina Wróblewska (Przedszkole Miejskie Nr 8)
Badania prowadzone przez prof. M. Antczak wśród 444 piątoklasistów oraz 444 rodziców tych dzieci pokazują, iż z czytelnictwem w tej grupie wiekowej nie jest najgorzej (45% zdecydowanie lubi czytać i 41% lubi czytać od czasu do czasu, a książka dla 48% wydaje się być dobrym prezentem). Co ciekawe wyniki odpowiedzi dzieci i rodziców są zbliżone. Rodzice dobrze się orientują w upodobaniach swoich pociech i mają jeszcze wciąż duży wpływ (większy niż rówieśnicy) na kształtowanie kultury czytelniczej dzieci w tym wieku. Dzieci lubią czytać głównie dla rozrywki (47%) oraz w celu poszerzania wiedzy (32%). Zdaniem prelegentki szkoła (poloniści, bibliotekarze) oraz rodzice powinni lepiej wykorzystać potencjał dzieci, więcej z nimi rozmawiać o książkach, proponować lektury oraz angażować się w różne akcje, aby zaszczepić w dzieciach nawyk czytania.

Bardzo ciekawie o założeniach metody Montessori i jej twórczyni opowiadały przedstawicielki Przedszkola Miejskiego nr 220 w Łodzi, które już od 20 lat pracuje tą metodą. Maria Montessori była jedną z pierwszych kobiet, które zyskały tytuł lekarski we Włoszech, jednak swoje życie poświęciła dzieciom i tworzeniu własnego systemu ich wychowania. Metoda Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju, rozwija samodzielność i wiarę we własne siły, wypracowuje szacunek do porządku i pracy, uczy współdziałania, samokontroli, odpowiedzialności, szacunku do przyrody. Bardzo ważne jest przygotowanie otoczenia oraz materiałów, z którymi pracują dzieci (1 egzemplarz w grupie). W każdej grupie wymieszane są dzieci w różnym wieku, dzięki czemu dzieci pomagają  i uczą się od siebie nawzajem zachowań społecznych (ważne w czasach, gdzie jest wielu jedynaków).  Wolność i swoboda daje możliwość dzieciom wyboru przedmiotu pracy, miejsca wykonania oraz czasu potrzebnego do jego realizacji. Swoboda to jednak nie samowola. Nauczyciel towarzyszy, wyjaśnia, proponuje, pomaga dziecku w myśl zasady "daj mi czas... pomóż mi samemu to zrobić" oraz przemyśleń Konfucjusza:


Podobnymi założeniami charakteryzuje się szkoła walfdorska Rudolfa Steinera, która wydaje się być dobrym źródłem inspiracji nauczycielkom z Przedszkola Miejskiego nr 8 w Łodzi. Nazwa "waldorfska" pochodzi od pierwszej szkoły dla dzieci robotników, założonej przez Rudolfa Steinera w 1919 przy fabryce cygar "Waldorf-Astoria" w Stuttgarcie. W Polsce istnieją 4 szkoły i 9 przedszkoli pracujących tym systemem - są to placówki prywatne. Głównym celem tej pedagogiki jest przede wszystkim wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka, rozumianego jako rozwój trzech sfer: myślenia, uczuć i woli. System ten charakteryzuje przywiązywanie dużej wagi do działań artystycznych (malowanie, rysowanie form, śpiewanie, gra na instrumentach, eurytmia), uczenia poprzez praktyczne działanie (prace ręczne, warsztaty – praca z drewnem, pielęgnacja ogrodu), a także brak ocen, brak podręczników, epokowy system nauczania, charakterystyczny rytm dnia oraz edukacja zintegrowana na przestrzeni szkoły podstawowej (jeden nauczyciel, jedna grupa) (Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Pedagogika_waldorfska).

Po szkoleniu odbyło się spotkanie członków Sekcji Edukacji Młodego Czytelnika SBP, podczas którego dyskutowano o stanie czytelnictwa dziecięcego, idei działania Sekcji mającej jednoczyć siły bibliotekarzy z różnych typów bibliotek oraz pomysłach na przyszłoroczne działania, których głównym celem jest zachęcanie najmłodszych do czytania.

JC

Fot. K. Figurska


0 komentarze:

Prześlij komentarz

Słowa kluczowe

90-lecie A było to w kniei akcje aplikacje mobilne autyzm bajki bezpieczeństwo Biblioprewencja Biblioteka Osiedlowa Biblioteka w Szkole bibliotekarstwo bibliotekarz Bibliotekarz na Chodzie bibliotekarze biblioteki bibliotekoznawstwo biblioterapia blogi bookcrossing Boże Narodzenie CodeWeek Comenius Regio cyberprzemoc Czerwony Kapturek Czytanie jest OK! czytelnictwo dopalacze Dzień Bezpiecznego Internetu Dzień Bibliotekarza Dzień Edukacji Narodowej Dzień Pluszowego Misia Dzień Postaci z Bajek e-booki e-learning e-podręczniki EC1 EduKABE edukacja Ekobib ekologia filie film filmoteka filmoterapia Forum Młodych Bibliotekarzy Fundacja Innopolis Fundacja Kocia Mama gimnazja głośne czytanie gospodarka gry Henryk Sienkiewicz historia Internet kaligrafia KBiIN KIiB Klub Nauczyciela kobieta kodowanie konferencje konferencje PBW kongresy konkursy koty kultura Kutno Learning Apps licea ŁCDNiKP Łęczyca Łódź Mistrz Promocji Czytelnictwa Mixer Regionalny moda Muzeum Oświaty Na sofie nagrody nauczyciele nauczyciele bibliotekarze Noc Muzeów nowe technologie Odjazdowy Bibliotekarz Pabianice PBW prasa prelekcje profilaktyka promocja bibliotek promocja czytelnictwa promocja książki przedszkola Rok Reymonta Salon Ciekawej Książki SBP SEMCz Senioralia seniorzy spacery sport spotkania spotkania autorskie studenci szkolenia szkoły szkoły baletowe szkoły podstawowe szkoły ponadgimnazjalne szkoły specjalne szkoły wyższe święta Teatr TIK Tydzień Bibliotek uczniowie uczucia uroczystości warsztaty WBP Władysław Stanisław Reymont WODN wycieczki wystawy zajęcia zdrowie Zgierz Żydzi