środa, 9 marca 2016

Rekonstrukcja historyczna

Zakładają mundury różnych armii, sprawdzają, jak wyglądało życie na froncie. Zakuwają się w zbroje, rezygnują z dobrodziejstw cywilizacji. Ale czasem rola staje się prawdziwym życiem.

Termin rekonstrukcja historyczna przyjął się w Polsce. Doczekał się hasła na stronach internetowych. Choć określenie to nie jest ani precyzyjne, ani adekwatne do rzeczywistości, to jednak jest bardzo często używane zarówno przez samych uczestników tego zjawiska, czyli rekonstruktorów, jak i media.

W jakim celu organizuje się inscenizacje historyczne? Najprościej mówiąc, by w trójwymiarowości i aktualnej rzeczywistości przypomnieć to, co wydarzyło się dawniej. A także po to, aby nie zginęła pamięć o pewnych ludziach, miejscach czy wydarzeniach, by ukazać to, co działo się w konkretnym miejscu, a miało znaczenie dla przeszłości. Można jeszcze powiedzieć, że po to, aby to, co usiłowano wymazać z kart historii i ludzkiej pamięci, zostało przypomniane.

O tym mówiła bohaterka marcowego (9 marca 2016 r.), spotkania Na Sofie - prof. nadzw. dr hab. Jolanta Alina Daszyńska, przewodniczącą Łódzkiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Historycznego, członkini Komitetu Ogólnopolskiego Olimpiady Historycznej, Przewodnicząca Rady Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi.

Bohaterka spotkania działa w grupie rekonstrukcji historycznej „Żelazny Orzeł" propagując tzw. żywe lekcje historii. W swojej prelekcji oraz dyskusji z uczestnikami spotkania, pani profesor skupiła się na przedstawieniu genezy rekonstrukcji historycznych na świecie i w Polsce. Wyjaśniła popularność grup rekonstrukcyjnych. Scharakteryzowała pokrótce walory edukacyjne inscenizacji i żywych lekcji historii. Zwróciła uwagę na korzyści oraz zagrożenia wychowawcze związane z rekonstrukcjami.

Inscenizacje historyczne mają swoich zwolenników i przeciwników. Zwolennicy podkreślają edukacyjny charakter, możliwość „dotknięcia” historii, porozmawiania z rekonstruktorami i zapytania ich np. o to, jaki mundur i sprzęt mają na sobie, jaką formację odtwarzają, dlaczego akurat wybrali to, a nie inne wydarzenie? Pytań stawianych po inscenizacjach jest zazwyczaj wiele. Już ten fakt świadczy o tym, że pomysł ukazania tzw. historii na żywo jest jak najbardziej trafiony.
MP



https://www.facebook.com/events/734923843310470/

POZNAJ SZCZEGÓŁY

09 Mar 2016

0 komentarze:

Prześlij komentarz

:) :)) ;(( :-) =)) ;( ;-( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ $-) (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer
Kliknij w emoticon, aby zobaczyć jego kod!
Aby wstawić emoticon wstaw min. jedną spację przed jego kodem.

Słowa kluczowe

90-lecie A było to w kniei Biblioprewencja Biblioteka Osiedlowa Biblioteka w Szkole Bibliotekarz na Chodzie Boże Narodzenie CodeWeek Comenius Regio Czerwony Kapturek Czytanie jest OK! Dzień Bezpiecznego Internetu Dzień Bibliotekarza Dzień Edukacji Narodowej Dzień Pluszowego Misia Dzień Postaci z Bajek EC1 EduKABE Ekobib Forum Młodych Bibliotekarzy Fundacja Innopolis Fundacja Kocia Mama Henryk Sienkiewicz Internet KBiIN KIiB Klub Nauczyciela Kutno Learning Apps Mistrz Promocji Czytelnictwa Mixer Regionalny Muzeum Oświaty Na sofie Noc Muzeów Odjazdowy Bibliotekarz PBW Pabianice Rok Reymonta SBP SEMCz Salon Ciekawej Książki Senioralia TIK Teatr Tydzień Bibliotek WBP WODN Władysław Stanisław Reymont Zgierz akcje aplikacje mobilne autyzm bajki bezpieczeństwo bibliotekarstwo bibliotekarz bibliotekarze biblioteki bibliotekoznawstwo biblioterapia blogi bookcrossing cyberprzemoc czytelnictwo dopalacze e-booki e-learning e-podręczniki edukacja ekologia filie film filmoteka filmoterapia gimnazja gospodarka gry głośne czytanie historia kaligrafia kobieta kodowanie konferencje konferencje PBW kongresy konkursy koty kultura licea moda nagrody nauczyciele nauczyciele bibliotekarze nowe technologie prasa prelekcje profilaktyka promocja bibliotek promocja czytelnictwa promocja książki przedszkola seniorzy spacery sport spotkania spotkania autorskie studenci szkolenia szkoły szkoły baletowe szkoły podstawowe szkoły ponadgimnazjalne szkoły specjalne szkoły wyższe uczniowie uczucia uroczystości warsztaty wycieczki wystawy zajęcia zdrowie ŁCDNiKP Łódź Łęczyca święta Żydzi