środa, 9 marca 2016

Rekonstrukcja historyczna

Zakładają mundury różnych armii, sprawdzają, jak wyglądało życie na froncie. Zakuwają się w zbroje, rezygnują z dobrodziejstw cywilizacji. Ale czasem rola staje się prawdziwym życiem.

Termin rekonstrukcja historyczna przyjął się w Polsce. Doczekał się hasła na stronach internetowych. Choć określenie to nie jest ani precyzyjne, ani adekwatne do rzeczywistości, to jednak jest bardzo często używane zarówno przez samych uczestników tego zjawiska, czyli rekonstruktorów, jak i media.

W jakim celu organizuje się inscenizacje historyczne? Najprościej mówiąc, by w trójwymiarowości i aktualnej rzeczywistości przypomnieć to, co wydarzyło się dawniej. A także po to, aby nie zginęła pamięć o pewnych ludziach, miejscach czy wydarzeniach, by ukazać to, co działo się w konkretnym miejscu, a miało znaczenie dla przeszłości. Można jeszcze powiedzieć, że po to, aby to, co usiłowano wymazać z kart historii i ludzkiej pamięci, zostało przypomniane.

O tym mówiła bohaterka marcowego (9 marca 2016 r.), spotkania Na Sofie - prof. nadzw. dr hab. Jolanta Alina Daszyńska, przewodniczącą Łódzkiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Historycznego, członkini Komitetu Ogólnopolskiego Olimpiady Historycznej, Przewodnicząca Rady Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi.

Bohaterka spotkania działa w grupie rekonstrukcji historycznej „Żelazny Orzeł" propagując tzw. żywe lekcje historii. W swojej prelekcji oraz dyskusji z uczestnikami spotkania, pani profesor skupiła się na przedstawieniu genezy rekonstrukcji historycznych na świecie i w Polsce. Wyjaśniła popularność grup rekonstrukcyjnych. Scharakteryzowała pokrótce walory edukacyjne inscenizacji i żywych lekcji historii. Zwróciła uwagę na korzyści oraz zagrożenia wychowawcze związane z rekonstrukcjami.

Inscenizacje historyczne mają swoich zwolenników i przeciwników. Zwolennicy podkreślają edukacyjny charakter, możliwość „dotknięcia” historii, porozmawiania z rekonstruktorami i zapytania ich np. o to, jaki mundur i sprzęt mają na sobie, jaką formację odtwarzają, dlaczego akurat wybrali to, a nie inne wydarzenie? Pytań stawianych po inscenizacjach jest zazwyczaj wiele. Już ten fakt świadczy o tym, że pomysł ukazania tzw. historii na żywo jest jak najbardziej trafiony.
MP



https://www.facebook.com/events/734923843310470/

POZNAJ SZCZEGÓŁY

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Słowa kluczowe

90-lecie A było to w kniei akcje aplikacje mobilne autyzm bajki bezpieczeństwo Biblioprewencja Biblioteka Osiedlowa Biblioteka w Szkole bibliotekarstwo bibliotekarz Bibliotekarz na Chodzie bibliotekarze biblioteki bibliotekoznawstwo biblioterapia blogi bookcrossing Boże Narodzenie CodeWeek Comenius Regio cyberprzemoc Czerwony Kapturek Czytanie jest OK! czytelnictwo dopalacze Dzień Bezpiecznego Internetu Dzień Bibliotekarza Dzień Edukacji Narodowej Dzień Pluszowego Misia Dzień Postaci z Bajek e-booki e-learning e-podręczniki EC1 EduKABE edukacja Ekobib ekologia filie film filmoteka filmoterapia Forum Młodych Bibliotekarzy Fundacja Innopolis Fundacja Kocia Mama gimnazja głośne czytanie gospodarka gry Henryk Sienkiewicz historia Internet kaligrafia KBiIN KIiB Klub Nauczyciela kobieta kodowanie konferencje konferencje PBW kongresy konkursy koty kultura Kutno Learning Apps licea ŁCDNiKP Łęczyca Łódź Mistrz Promocji Czytelnictwa Mixer Regionalny moda Muzeum Oświaty Na sofie nagrody nauczyciele nauczyciele bibliotekarze Noc Muzeów nowe technologie Odjazdowy Bibliotekarz Pabianice PBW prasa prelekcje profilaktyka promocja bibliotek promocja czytelnictwa promocja książki przedszkola Rok Reymonta Salon Ciekawej Książki SBP SEMCz Senioralia seniorzy spacery sport spotkania spotkania autorskie studenci szkolenia szkoły szkoły baletowe szkoły podstawowe szkoły ponadgimnazjalne szkoły specjalne szkoły wyższe święta Teatr TIK Tydzień Bibliotek uczniowie uczucia uroczystości warsztaty WBP Władysław Stanisław Reymont WODN wycieczki wystawy zajęcia zdrowie Zgierz Żydzi