6 kwietnia w Bibliotece Głównej Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni odbyła się konferencja "RAZEM LEPIEJ. O edukacji, która ma sens”. Wydarzenie zorganizowali : Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni. Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych oraz Fundacja POZYTYWNI.
Spotkanie zainaugurował prof. Roman Leppert wykładem „Fabryka, ogród, orkiestra. Pytania o sens edukacji.” Edukacja rozumiana jako fabryka to uniformizacja, standaryzacja, egzaminy zewnętrzne, ogród to różnorodność, akceptacja, szkoły demokratyczne, natomiast ideał to orkiestra - współbrzmienie, odkrywanie i nadawanie sensu. Kolejni prelegenci mówili m.in. o wpływie emocji na efektywność uczenia się i roli nauczyciela w tworzeniu sprzyjających sytuacji edukacyjnych. Wiele uwagi poświęcono kwestii presji edukacyjnej, wynikającej z programu nauczania, nacisków na wyniki ze strony szkoły i rodziców nadmiernie kontrolujących (helikopterowych) oraz wewnętrznej presji ucznia na osiągnięcia. Dr Marek Michalak zaakcentował, że prawa człowieka zaczynają się od praw dziecka, dziecko jest podmiotem, ekspertem, badaczem i filozofem, jak każdy ma prawo do wyrażenia swojego zdania, pamiętając o odpowiedniej formie. W spotkaniu uczestniczył i prelekcję dotyczącą resocjalizacji wygłosił prof. Marek Konopczyński, pełnomocnik ministra sprawiedliwości ds. nieletnich. Prelegent podkreślił, że trudno re-socjalizować, powtórnie uspołecznić, nauczyć funkcjonowania w rolach życiowych i społecznych kogoś, kto znajduje się w warunkach izolacji. Zauważył, że blokady rozwojowe (m.in. środowiskowe, neurologiczne) sprzyjają niedostosowaniu społecznemu, dlatego nauczyciel może stać się kreatorem losu młodego człowieka, poszukując mocnych stron, kompetencji i rozwijając zainteresowania podopiecznych. Podsumowując – edukację należy traktować jako rozwój przez całe życie, przy czym na każdym etapie życia strategie uczenia się i nauczania powinny być różne. Wiedzę można zdobywać z różnych źródeł takich jak: szkoła, Internet, rodzina, środowisko, doświadczenie i edukacja pozaformalna. Wykształcenie już nie gwarantuje sukcesu, liczą się kompetencje społeczne, komunikacyjne i emocjonalne, zwłaszcza zdolność selekcjonowania informacji oraz umiejętność adaptacji i radzenia sobie ze stresem w sytuacji niepewności geopolitycznej i demograficznej.
IB, Fot. IB
0 komentarze:
Prześlij komentarz