W gościnnych progach Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego odbyła się konferencja "Piękny umysł. Rozwój intelektualny, fizyczny i społeczny dorosłych oraz seniorów", popularyzująca projekt pod tym samym tytułem realizowany przez Centrum Synergii Biznesu. Wśród ponad 90 uczestników z całej Polski znaleźli się przedstawiciele PBW w Łodzi, zarówno wśród uczestników, jak i prelegentów.
W wykładzie inauguracyjnym "Między stagnacją a rozwojem, czyli o umyśle, który kształtuje sam siebie" prof. nadzw. dr hab. DOROTA PODGÓRSKA-JACHNIK przekonywała jak wielkie znaczenie w rozwoju człowieka ma aktywność własna, szczególnie w wieku starszym, gdyż ma wpływ na tempo i jakość starzenia się. Kierowanie własnym rozwojem jest możliwe, trzeba tylko chcieć i wiedzieć kim chce się być. Zmiana to życie, stagnacja to śmierć.
BEATA WAWRZYNIAK-CHRZANOWSKA i ALEKSANDRA MARCINIAK opowiedziały o "Projekcie BEAUTIFUL MIND - wyzwaniu dla realizatorów, wyzwaniu dla trenerów" oraz podręczniku i materiałach projektu, które niebawem będą dostępne na stronie www.csb.info.pl
Dr ALINA BRZUSKA-KĘPA w wystąpieniu "Po książkę dla wnuczka. Edukacja dorosłych i seniorów w zakresie oferty nowoczesnej książki dla dzieci" zauważyła potrzebę szkolenia dorosłych i seniorów przez bibliotekarzy, nauczycieli i innych edukatorów oraz zachęcania ich do korzystania z bogatej oferty książki dziecięcej autorstwa m.in. Iwony Chmielewskiej, Moniki Halulak, Pawła Pawlaka, Katarzyny Boguckiej, Maćka Blaźniaka, Marcina Brykczyńskiego, Ulfa Starka, Meneny Cottin.
"Seniorzy i Technologie Informacyjno-Komunikacyjne" to temat wystąpienia przedstawicieli PBW - MONIKI WACHOWICZ i PIOTRA SZELIGOWSKIEGO. Wyjaśnili na czym polega płynna nowoczesność, kultura prefiguratywna. Jedyną stałą w dzisiejszych czasach jest zmiana. W 2050 r. 1/3 ludzi będzie w wieku powyżej 65 lat - nadciąga Silver Tsunami i już dziś coraz więcej uwagi poświęca się seniorom. PBW w Łodzi i biblioteki publiczne prowadza szereg kursów komputerowych z myślą o starszym pokoleniu użytkowników m.in. Zaprzyjaźnij się z Androidem.
O "Cyfrowej wiedzy: kursach online i filmach instruktażowych - nowych mediach w pracy z dorosłymi" opowiadał ADAM CHRZANOWSKI. Trzeba pamiętać o celu nauczania i nie przysłaniać go niepotrzebnie narzędziami. Ważne jest przede wszystkim eliminowanie barier technologicznych i uatrakcyjnienie form, aby uczenie się było proste i przyjemne. Najpopularniejszą formą nauczania z wykorzystaniem TIK wydaje się być blended learning (B-learning), czyli połączenie tradycyjnych form (bezpośredni kontakt) z aktywnościami związanymi z pracą przy komputerze (w grupach i on-line).
Prawdziwą wisienką na torcie były warsztaty z MARKIEM SZURAWSKIM (www.edukacjananowo.pl, http://www.eccehomo21.pl/) "Ja się nie starzeję, ja się rozwijam", który co chwila wywołując uśmiech na twarzach słuchaczy pokazywał i uczył efektywnych metod zapamiętywania i uczenia się m.in. z wykorzystaniem zakładek liczbowych i osobistych (przy odrobinie chęci i wysiłku umysłowego zapamiętanie 50 cyfr czy pokaźnej listy zakupów w kilka chwil to żaden problem, wystarczy poznać Główny System Pamięciowy, czyli GPS lub stworzyć własny system w oparciu np. o wybrane części ciała). Życie polega na uczeniu się, lecz tylko kreatywne uczenie się jest skuteczne i trwałe, a przy tym radosne i przyjemne (wiąże się z poczuciem humoru).
Aby uczyć się lepiej i szybciej wystarczą tylko 3 rzeczy:
1. obrazowanie nowych informacji (trzeba informacje zamieniać na obrazy, zapamiętywać językiem wyobraźni)
2. kojarzenie nowej wiedzy z tym, co już wiemy we właściwy sposób (trzeba stosować mental glue /klej myślowy, dobre skojarzenie "ja robię coś niezwykłego", zabawna, niezwykła i dynamiczna akcja, w której ja uczestniczę np. myję zęby gitarą, pływam w filiżance po morzu herbaty, zakładam na kolana ochraniacze z chleba)
3. motywacja (żeby nam się chciało z wiarą we własne możliwości)
JC
Fot. J. Chylak, M. Soboń
0 komentarze:
Prześlij komentarz