środa, 15 kwietnia 2015


W dniu 15 kwietnia 2015 roku w Instytucie Europejskim w Łodzi odbyło się międzynarodowe sympozjum Metamorfozy skutkiem filmoterapii, w której uczestniczyło 60 osób.

Na wstępie Aneta Pęczkowska (Publiczne Gimnazjum nr 16 w Łodzi) – prowadząca sympozjum przypomniała, że konferencja jest jednym z działań w ramach projektu Comenius Regio FILMOTERAPIA – METAMORFOZY, którego przewodnim tematem jest filmoterapia rozumiana jako wykorzystywanie i refleksyjne przetwarzanie dzieł filmowych w celu pomagania osobom stojącym w obliczu problemów życiowych, będąca elementem działań wychowawczych, profilaktycznych i terapeutycznych. Przedsięwzięcie jest realizowane we współpracy z instytucjami z Turcji przez Miasto Łódź, Publiczne Gimnazjum nr 16 im. Ofiar Katynia, Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką w Łodzi, Fundację Filmową Se-ma-for (Muzeum Animacji) oraz Stowarzyszenie Na Rzecz Dzieci i Młodzieży Upośledzonej Umysłowo „Bliżej Siebie”. Omówiła również cele projektu oraz działania, które zrealizowano w trakcie jego trwania do tej pory. Wszelkie informacje o produktach projektu można uzyskać na międzynarodowej stronie projektu: http://pbw.lodz.pl/Comenius%20Regio.htm oraz na stronach partnerów. 

Następnie powitał uczestników Dyrektor Publicznego Gimnazjum nr 16 im. Ofiar Katynia w Łodzi - Witold Młynarczyk, a list od Prezydent Miasta Łodzi – Hanny Zdanowskiej przeczytała Karolina Południkiewicz – p. o. Kierownika Oddziału ds. Projektów Edukacyjnych i Cyfryzacji Szkól WE UMŁ.


 

W pierwszej części spotkania zaprezentowano wypracowane w wyniku działań podejmowanych w ramach projektu innowacyjne techniki i metody wykorzystania dzieł filmowych w celu pomagania osobom stojącym w obliczu problemów życiowych jako elementu działań wychowawczych, profilaktycznych, terapeutycznych:

Jako pierwsi wystąpili goście z Turcji: Burak Kahyaoglu (Wojewódzki Oddział Departamentu Edukacji Narodowej w Izmirze) i Kerem Kaban (Uniwersytet Kasar) z prezentacją Filmoterapia – audiowizualna iluzja, w której omówił warsztaty, jakie zrealizowano w ramach projektu w Turcji dla uczniów niedowidzących i niedosłyszących. Warsztaty przebiegały dwuetapowo – podczas codziennych 2-tygodniowych spotkań prowadzący starali się poznać i zintegrować uczniów, a następnie przygotować ich do samodzielnej pracy – realizacji reportażu filmowego z wybraną osobą w ciągu 10 dni. Rezultatem zajęć był wzrost pewności siebie, lepsze relacje interpersonalne oraz współpraca uczniów. Warsztaty udowodniły, że uczniowie głusi i niewidzący mogą się bardzo dobrze rozumieć i pomagać sobie wzajemnie. Prelegent pokazał film prezentujący kulisy prowadzonych warsztatów oraz fragmenty reportaży będących ich rezultatem, pokazujące ogromne zaangażowanie uczestników oraz wzruszające sytuacje. 

 

 

Następnie Anna Sadowska i Katarzyna Wójt (Stowarzyszenie Na Rzecz Dzieci i Młodzieży Upośledzonej Umysłowo Bliżej Siebie) omówiły w prezentacji pt. Filmoterapia w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych realizację warsztatów przeprowadzonych wśród uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim i umiarkowanym we współpracy z Muzeum Animacji Se-ma-for. Film stał się zachętą do rozmowy o przeżyciach, zachowaniach innych, o tym co stało się w ich życiu codziennym. Uczniowie wypracowali wzorce zachowań, które mogą pomóc w trudnych sytuacjach. Dzięki tym zajęciom uczniowie nauczyli się nazywać uczucia, współpracować, dostrzegać potrzeby innych oraz rozumieć przyczyny ich zachowań. 

 

 

Przedstawicielki Stowarzyszenia Bliżej Siebie wręczyły nagrody laureatkom konkursu Filmoterapia- metamorfozy na scenariusz zajęć z zakresu filmoterapii. Następnie wyróżnione scenariusze zostały zaprezentowane przez ich autorki - Martę Łychowską i Marzenę Bartosik oraz Małgorzatę Wieczorek

 

 

Po przerwie Karolina Giedrys-Majkut (Kinoterapia - Fundacja Generator) w prelekcji pt. Film a kształtowanie inteligencji emocjonalnej omówiła projekt psychoedukacyjny pod hasłem Mój przyjaciel film. Projekt realizowany był w 10 miastach Polski i obejmował cykliczne pokazy specjalnie dobranych filmów dla dzieci w wieku 8-10 lat wraz z rodzicami, połączone z warsztatami psychoedukacyjnymi. Miał on na celu wspieranie dzieci w rozwoju umiejętności społecznych i emocjonalnych. Prelegentka podkreślała, iż w psychoedukacji kluczową rolę odgrywają filmy, które muszą być wartościowe i odpowiednio dobrane do wieku uczestników. Wyraziła również nadzieję, iż trwałym efektem projektu będzie zaangażowanie rodziców w kinoterapię i uświadomienie im walorów edukacji filmowej. Mimo, iż oferta wartościowych filmów dla dzieci jest mała, zachęcała do ich poszukiwania i poleciła następujące tytuły: Piotruś i Wilk, Chłopiec i kawka, Mysz, pies i tato, Pozdrowienia od Mike`a, Krokodyle z przedmieścia, Alfie, mały wilkołak, Wyjątkowy ptak, Latająca klasa, Super brat, Sven i szczur, Tygrysy i tatuaże.

 

Na koniec uczestnicy mieli możliwość uczestnictwa w jednym z trzech warsztatów:

° Karolina Giedrys-Majkut (Kinoterapia - Fundacja Generator)
Case study - przykładowy warsztat na podstawie filmu "Podarek"
,

° Marcin Drzazga (Kinoterapia - Fundacja Generator)
Techniki i metody trenerskie wykorzystywane przy projekcie Mój przyjaciel film,

° Lucyna Zembowicz (Kinoterapia - Fundacja Generator)
Watch/feel/share - wspólne oglądanie filmów a rozwój społeczno-emocjonalny dzieci i młodzieży
.

Sympozjum Filmoterapia w obliczu patologii i profilaktyki zachowań było kolejnym łódzkim spotkaniem specjalistów zajmujących się rozwijaniem i krzewieniem filmoterapii i spotkało się z zainteresowaniem szerokiego grona odbiorców i mediów, co świadczy o coraz większej uwadze poświęcanej filmoterapii. Wydaje się, iż własne doświadczenia, pokazujące różne sposoby edukacji i terapii poprzez film, przedstawione w trakcie sympozjum, przekonają kolejnych pedagogów, psychologów, nauczycieli i bibliotekarzy do stosowania tej stosunkowo młodej metody wykorzystującej terapeutyczne właściwości filmu.

  KSK, JC

SYMPOZJUM W MEDIACH:

Łódź: sympozjum o terapeutycznym wykorzystaniu dzieł filmowych ONET.WIADOMOŚCI
Sympozjum o filmoterapii MEDYCYNA PRAKTYCZNA








 



0 komentarze:

Prześlij komentarz

Słowa kluczowe

90-lecie A było to w kniei akcje aplikacje mobilne autyzm bajki bezpieczeństwo Biblioprewencja Biblioteka Osiedlowa Biblioteka w Szkole bibliotekarstwo bibliotekarz Bibliotekarz na Chodzie bibliotekarze biblioteki bibliotekoznawstwo biblioterapia blogi bookcrossing Boże Narodzenie CodeWeek Comenius Regio cyberprzemoc Czerwony Kapturek Czytanie jest OK! czytelnictwo dopalacze Dzień Bezpiecznego Internetu Dzień Bibliotekarza Dzień Edukacji Narodowej Dzień Pluszowego Misia Dzień Postaci z Bajek e-booki e-learning e-podręczniki EC1 EduKABE edukacja Ekobib ekologia filie film filmoteka filmoterapia Forum Młodych Bibliotekarzy Fundacja Innopolis Fundacja Kocia Mama gimnazja głośne czytanie gospodarka gry Henryk Sienkiewicz historia Internet kaligrafia KBiIN KIiB Klub Nauczyciela kobieta kodowanie konferencje konferencje PBW kongresy konkursy koty kultura Kutno Learning Apps licea ŁCDNiKP Łęczyca Łódź Mistrz Promocji Czytelnictwa Mixer Regionalny moda Muzeum Oświaty Na sofie nagrody nauczyciele nauczyciele bibliotekarze Noc Muzeów nowe technologie Odjazdowy Bibliotekarz Pabianice PBW prasa prelekcje profilaktyka promocja bibliotek promocja czytelnictwa promocja książki przedszkola Rok Reymonta Salon Ciekawej Książki SBP SEMCz Senioralia seniorzy spacery sport spotkania spotkania autorskie studenci szkolenia szkoły szkoły baletowe szkoły podstawowe szkoły ponadgimnazjalne szkoły specjalne szkoły wyższe święta Teatr TIK Tydzień Bibliotek uczniowie uczucia uroczystości warsztaty WBP Władysław Stanisław Reymont WODN wycieczki wystawy zajęcia zdrowie Zgierz Żydzi