W dniu 15 kwietnia 2015 roku w Instytucie Europejskim w Łodzi odbyło się międzynarodowe sympozjum Metamorfozy skutkiem filmoterapii, w której uczestniczyło 60 osób.
Na wstępie Aneta Pęczkowska (Publiczne Gimnazjum nr 16 w Łodzi) – prowadząca sympozjum przypomniała, że konferencja jest jednym z działań w ramach projektu Comenius Regio FILMOTERAPIA – METAMORFOZY, którego przewodnim tematem jest filmoterapia rozumiana jako wykorzystywanie i refleksyjne przetwarzanie dzieł filmowych w celu pomagania osobom stojącym w obliczu problemów życiowych, będąca elementem działań wychowawczych, profilaktycznych i terapeutycznych. Przedsięwzięcie jest realizowane we współpracy z instytucjami z Turcji przez Miasto Łódź, Publiczne Gimnazjum nr 16 im. Ofiar Katynia, Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką w Łodzi, Fundację Filmową Se-ma-for (Muzeum Animacji) oraz Stowarzyszenie Na Rzecz Dzieci i Młodzieży Upośledzonej Umysłowo „Bliżej Siebie”. Omówiła również cele projektu oraz działania, które zrealizowano w trakcie jego trwania do tej pory. Wszelkie informacje o produktach projektu można uzyskać na międzynarodowej stronie projektu: http://pbw.lodz.pl/Comenius%20Regio.htm oraz na stronach partnerów.
Następnie powitał uczestników Dyrektor Publicznego Gimnazjum nr 16 im. Ofiar Katynia w Łodzi - Witold Młynarczyk, a list od Prezydent Miasta Łodzi – Hanny Zdanowskiej przeczytała Karolina Południkiewicz – p. o. Kierownika Oddziału ds. Projektów Edukacyjnych i Cyfryzacji Szkól WE UMŁ.
W pierwszej części spotkania zaprezentowano wypracowane w wyniku działań podejmowanych w ramach projektu innowacyjne techniki i metody wykorzystania dzieł filmowych w celu pomagania osobom stojącym w obliczu problemów życiowych jako elementu działań wychowawczych, profilaktycznych, terapeutycznych:
Jako pierwsi wystąpili goście z Turcji: Burak Kahyaoglu (Wojewódzki Oddział Departamentu Edukacji Narodowej w Izmirze) i Kerem Kaban (Uniwersytet Kasar) z prezentacją Filmoterapia – audiowizualna iluzja, w której omówił warsztaty, jakie zrealizowano w ramach projektu w Turcji dla uczniów niedowidzących i niedosłyszących. Warsztaty przebiegały dwuetapowo – podczas codziennych 2-tygodniowych spotkań prowadzący starali się poznać i zintegrować uczniów, a następnie przygotować ich do samodzielnej pracy – realizacji reportażu filmowego z wybraną osobą w ciągu 10 dni. Rezultatem zajęć był wzrost pewności siebie, lepsze relacje interpersonalne oraz współpraca uczniów. Warsztaty udowodniły, że uczniowie głusi i niewidzący mogą się bardzo dobrze rozumieć i pomagać sobie wzajemnie. Prelegent pokazał film prezentujący kulisy prowadzonych warsztatów oraz fragmenty reportaży będących ich rezultatem, pokazujące ogromne zaangażowanie uczestników oraz wzruszające sytuacje.
Następnie Anna Sadowska i Katarzyna Wójt (Stowarzyszenie Na Rzecz Dzieci i Młodzieży Upośledzonej Umysłowo Bliżej Siebie) omówiły w prezentacji pt. Filmoterapia w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych realizację warsztatów przeprowadzonych wśród uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim i umiarkowanym we współpracy z Muzeum Animacji Se-ma-for. Film stał się zachętą do rozmowy o przeżyciach, zachowaniach innych, o tym co stało się w ich życiu codziennym. Uczniowie wypracowali wzorce zachowań, które mogą pomóc w trudnych sytuacjach. Dzięki tym zajęciom uczniowie nauczyli się nazywać uczucia, współpracować, dostrzegać potrzeby innych oraz rozumieć przyczyny ich zachowań.
Przedstawicielki Stowarzyszenia Bliżej Siebie wręczyły nagrody laureatkom konkursu Filmoterapia- metamorfozy na scenariusz zajęć z zakresu filmoterapii. Następnie wyróżnione scenariusze zostały zaprezentowane przez ich autorki - Martę Łychowską i Marzenę Bartosik oraz Małgorzatę Wieczorek.
Po przerwie Karolina Giedrys-Majkut (Kinoterapia - Fundacja Generator) w prelekcji pt. Film a kształtowanie inteligencji emocjonalnej omówiła projekt psychoedukacyjny pod hasłem Mój przyjaciel film. Projekt realizowany był w 10 miastach Polski i obejmował cykliczne pokazy specjalnie dobranych filmów dla dzieci w wieku 8-10 lat wraz z rodzicami, połączone z warsztatami psychoedukacyjnymi. Miał on na celu wspieranie dzieci w rozwoju umiejętności społecznych i emocjonalnych. Prelegentka podkreślała, iż w psychoedukacji kluczową rolę odgrywają filmy, które muszą być wartościowe i odpowiednio dobrane do wieku uczestników. Wyraziła również nadzieję, iż trwałym efektem projektu będzie zaangażowanie rodziców w kinoterapię i uświadomienie im walorów edukacji filmowej. Mimo, iż oferta wartościowych filmów dla dzieci jest mała, zachęcała do ich poszukiwania i poleciła następujące tytuły: Piotruś i Wilk, Chłopiec i kawka, Mysz, pies i tato, Pozdrowienia od Mike`a, Krokodyle z przedmieścia, Alfie, mały wilkołak, Wyjątkowy ptak, Latająca klasa, Super brat, Sven i szczur, Tygrysy i tatuaże.
Na koniec uczestnicy mieli możliwość uczestnictwa w jednym z trzech warsztatów:
° Karolina Giedrys-Majkut (Kinoterapia - Fundacja Generator)
Case study - przykładowy warsztat na podstawie filmu "Podarek",
° Marcin Drzazga (Kinoterapia - Fundacja Generator)
Techniki i metody trenerskie wykorzystywane przy projekcie Mój przyjaciel film,
° Lucyna Zembowicz (Kinoterapia - Fundacja Generator)
Watch/feel/share - wspólne oglądanie filmów a rozwój społeczno-emocjonalny dzieci i młodzieży.
Sympozjum Filmoterapia w obliczu patologii i profilaktyki zachowań było kolejnym łódzkim spotkaniem specjalistów zajmujących się rozwijaniem i krzewieniem filmoterapii i spotkało się z zainteresowaniem szerokiego grona odbiorców i mediów, co świadczy o coraz większej uwadze poświęcanej filmoterapii. Wydaje się, iż własne doświadczenia, pokazujące różne sposoby edukacji i terapii poprzez film, przedstawione w trakcie sympozjum, przekonają kolejnych pedagogów, psychologów, nauczycieli i bibliotekarzy do stosowania tej stosunkowo młodej metody wykorzystującej terapeutyczne właściwości filmu.
KSK, JC
SYMPOZJUM W MEDIACH:
Łódź: sympozjum o terapeutycznym wykorzystaniu dzieł filmowych ONET.WIADOMOŚCISympozjum o filmoterapii MEDYCYNA PRAKTYCZNA
0 komentarze:
Prześlij komentarz