Za nami kolejna niezwykle ciekawa konferencja "Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie", organizowana przez Polskie Centrum Programu Safer Internet, NASK (Naukową i Akademicką Sieć Komputerową) i Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, w której uczestniczyło 450 osób stacjonarnie i 5000 internautów on-line. Jeśli ją przegapiłeś, nic straconego - nagrania z wystąpień i webinarów dostępne są podobnie jak z kilku poprzednich konferencji na YouTube na kanale saferinternetpolska:
https://www.youtube.com/watch?v=JikEWQihJWM pierwszy dzień
https://www.youtube.com/watch?v=dD885eYr9Gg drugi dzień
https://www.youtube.com/watch?v=OWEUddiIpmA&list=PLx4LSBB1wm-k4d7qWfeFsg2BL0r7BDlt- webinary (dzień trzeci i czwarty)Podczas konferencji inaugurację miała zabawna i pouczająca piosenka "Z internetem świat jest bliski" dla dzieci 4-7-letnich.
Co ciekawego poruszali prelegenci w swoich wystąpieniach?
26.09.2023 (dzień pierwszy)
Zrozumienie nowych tendencji w uwodzeniu dzieci online i reagowanie na nie / prof. Julia Davidson:
- w trakcie pandemii nastąpił znaczny wzrost zjawiska wykorzystywania dzieci w internecie
- proces uwodzenia dzieci online potrafi być bardzo krótki
- przestępcy coraz częściej wykorzystują dark web i sztuczną inteligencję
Rola weryfikacji wieku w ochronie dzieci / John Carr
- rozwój Internetu sprawił, że rodzice nie mają szansy, żeby wszystko kontrolować
- ochronę dzieci przed nieodpowiednimi treściami powinny zapewnić firmy dostarczające Internet
- banki nie pomagają wprowadzając usługi płatnicze dla dzieci od 11 lat
Agresja elektroniczna – kto i dlaczego się w nią angażuje? / prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski
- koszty emocjonalne agresji elektronicznej i mowy nienawiści ponoszą wszyscy
- trzeba pracować inaczej ze sprawcami, inaczej z ofiarami, inaczej z z przypadkowymi świadkami
- edukację i programy profilaktyczne (uniwersalne) trzeba dostosować do różnych podgrup, zindywidualizować rozwiązania, pracować dokładniej i bardziej specyficznie
Wychowanie przy ekranie – jak przekonać rodziców do współpracy na rzecz bezpieczeństwa dzieci w sieci? / Magdalena Bigaj
- trzeba nie tylko znać zasady higieny cyfrowej, ale wyrobić sobie nawyk i ją stosować jak mycie zębów
- social media tworzone są na bazie naszych słabości, korzystając z nich stymulowany jest układ nagrody w naszym mózgu
- wiele problemów wynika z biologii - mózg nie ocenia co jest dla nas dobre a co złe - chce ekranów, ale rozsądek powinien zwyciężyć
- dzieci robią to co dorośli, uczą się przez naśladowanie, dlatego trzeba pokazywać im dobre wzorce
- Wyniki badania higieny cyfrowej – cyfroweobywatelstwo.pl
- książka "Wychowanie przy ekranie. Jak przygotować dziecko do życia w sieci? / Magdalena Bigaj (2023)
Bezpieczeństwo internetowe osób w spektrum autyzmu / Sylwia Kowalska
- osoby neuroróżnorodne mierzą się z wieloma trudnościami (m.in. brakiem akceptacji, niezrozumieniem ich potrzeb, nadmierną socjalizacją)
- osoby w spektrum autyzmu są szczególnie podatne na zagrożenia internetowe (cyberprzemoc, manipulacja, uzależnienie od Internetu, przeciążenie sensoryczne)
- świat wirtualny mimo wielu zagrożeń może odgrywać ważną i pozytywną rolę w życiu młodych ludzi (ułatwiać budowanie relacji społecznych, rozwijać wiedzę i zainteresowania)
Debata ekspercka: Sztuczna inteligencja – szanse i zagrożenia / dr Inez Okulska, dr Ada Florentyna Pawlak, Mateusz Mrozek oraz prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski. Moderator: Marcin Perfuński
- sztuczna inteligencja (SI, z ang. Artificial Intelligence: AI) to algorytm, program komputerowy, który podaje wiedzę i dostępną wcześniej np. jak w Wikipedii, tylko w inny sposób, w formie rozmowy, względnie poprawnie skonstruowanej wypowiedzi, ale jest to tylko model językowy, wzorzec podawania wiedzy (jest workiem do losowania informacji), a nie prawdziwa wiedza; nie należy jej utożsamiać z samodzielnym bytem, nie ma świadomości, nie może się zbuntować jak w filmach :)
- rewolucja związana z szerszym zastosowaniem SI się rozpoczęła i powoli raczkuje, wcześniej była obecna np. w technologii rozpoznawania głosu, rekomendacjach wyszukiwarek, autokorekcie przy pisaniu tekstów, obecnie zyskała formę czatu językowo bardziej przystępnego dla ludzi
- sztuczna inteligencja w takiej czy innej formie jest narzędziem, którego zastosowanie w sposób lepszy czy gorszy zależy tylko ludzi
- w edukacji może być przydatna (np. w nauce języków obcych, jako wzór konstruowania wypowiedzi, sposób uczenia się formułowania pytań do wyszukiwania), natomiast trzeba pokazywać jej niedoskonałości, błędy i przekłamania przy podawaniu wiedzy, gdyż nie jest wiarygodnym źródłem informacji
27.09.2023 (dzień drugi)
Potrzeby młodych osób – inne spojrzenie na profilaktykę / Matej Bednar
- do młodych ludzi trafiają przede wszystkim treści naturalne, autentyczne, niezbyt krzykliwe, proste, łatwe w odbiorze, wiarygodne
Pięć sposobów na zaangażowanie rodziców w szkolną społeczność / Diljá Björk Styrmisdóttir
- islandzkie podejście, bądźmy empatyczni, skupiajmy się na głównym celu, używajmy pozytywnych słów – zachęcajmy zamiast krytykować, dostrzegajmy problemy innych – przyjmijmy ich perspektywę, budujmy pozytywną relację zawczasu – utrzymujmy kontakty z rodzicami, informujmy o wszystkim zamiast kontaktować się tylko w sprawach nieprzyjemnych
Nowa architektura praw dziecka w dobie społeczeństwa informacyjnego / dr Konrad Ciesiołkiewicz
- wnioski z raportu „Dojrzeć do praw” przygotowanego przez Fundację Orange
- higiena cyfrowa powinna być podstawą edukacji medialnej
- na wszystkie problemy cyber…potrzebna jest nauka kompetencji społecznych i emocjonalnych, trening umiejętności społecznych
Co innego wiem, co innego czuję – insighty z życia młodych w cyfrowym świecie / dr Anna Buchner, Maria Wierzbicka-Tarkowska
- w Internecie w poczuciu młodych ludzi można wszystko
- młodzi są świadomi cyberzagrożeń,
- najbardziej obawiają się swoich rówieśników, jak inni wykorzystają ich zdjęcia, nagrania, słowa, boją się o swój wizerunek, bo to co dzieje się wirtualnie, ma potem konsekwencje w życiu realnym, łatwo można stać się obiektem hejtu
- dorośli mają podwójne standardy – wymagają higieny cyfrowej, choć sami jej nie przestrzegają
- trzeba wspólnie ustalać zasady i ich przestrzegać zamiast stosować pouczenia i zakazy
Uwodzenie online – jak skutecznie chronić dzieci i młodzież? / Ewa Dziemidowicz, Arkadiusz Michałowski
- każdy może stać się ofiarą uwodzenia
- świadomość zagrożeń pozwala je rozpoznać i unikać
- zamiast pouczać pytajmy dzieci i młodzież co robią w Internecie i uczmy ich budować dobre relacje
- zgłaszajmy incydenty na https://dyzurnet.pl/
Lootboxy, czyli mechanizmy parahazardowe w grach / Oliwier Nytko
- lootboxy to skrzynie z łupem w grach, mniej lub bardziej kosztowne, uzależniające jak hazard, bo nigdy nie wiesz jak atrakcyjny ekwipunek
wylosujesz, a płacąc małymi kwotami masz nadzieje, że ten kolejny okaże
się wyjątkowy
- są reklamowane przez większość popularnych youtuberów
Szkoła jako źródło zasobów w radzeniu sobie z przemocą rówieśniczą / dr Anna Kubiak
- szkoła jest miejscem, gdzie dochodzi do przemocy rówieśniczej, ale też szansą na odpowiednią profilaktykę przemocy i źródłem możliwości skutecznego radzenia sobie z bullyingiem
Wpływ klimatu szkoły na przemoc rówieśniczą / dr Jakub Kołodziejczyk
Praktyki sprawiedliwości naprawczej w radzeniu sobie z przemocą rówieśniczą w szkole / dr Aleksandra Dopierała
- kultura szkoły oparta na wzajemnym szacunku, jasnych regułach, uczeniu się skutecznej komunikacji oraz pokojowych metod rozwiązywania konfliktów
28.09.2023 (dzień trzeci, webinary)
Jak radzić sobie z dezinformacją. Zagrożenia i przeciwdziałanie / Kamil Oleszkiewicz, Patrycja Przemyska
- sprawdź źródło, autora i datę, ustal wiarygodność dowodów, pomyśl o własnej stronniczości
Cyberlekcje 3.0 – kreatywne nauczanie z wykorzystaniem scenariuszy lekcji opartych na metodzie PBL / Ewa Domańska
- projekt Cyberlekcje 3.0, https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/cyberedukacja
Jak uczyć dzieci bezpieczeństwa w sieci? Profilaktyka wczesnoszkolna z projektem Sieciaki.pl / Łukasz Wojtasik
- projekt https://sieciaki.pl/, 3 książki i audiobooki, scenariusze zajęć
Pomoc młodym osobom, które doświadczyły zagrożeń online w praktyce – szanse i wyzwania / Marta Wojtas
- Poradnia „Dziecko w Sieci” w Centrum Pomocy Dzieciom w Warszawie
- dzieci nie mówią swoim bliskim/dorosłym o problemach, bo ich pomoc nie jest skuteczna, bo nie pytają o to co dzieje się on-line
- dorośli sami nadużywają ekranów, a młodym osobom zabraniają
- trzeba uczyć młodych odroczonej gratyfikacji
29.09.2023 (dzień czwarty, webinary)
Kompetencje przyszłości – jak rozwijać je u uczniów? na przykładzie MegaMisji / Izabela Kręgiel
- kompetencje przyszłości to nie tylko umiejętność korzystania z urządzeń ekranowych oraz Internetu, ale również krytyczne myślenie i współpraca w grupie
- program https://megamisja.pl/
Spektrum możliwości czy spektrum zagrożeń? – czyli Młodzi neuroróżnorodni w sieci / Paulina Zawadzka
- ważne jest zachowanie równowagi w aktywności on-line , relacjach społecznych i innych aktywnościach
- osoby ze spektrum autyzmu są bardziej narażone na wykorzystanie i namawianie, bo nie maja intuicji społecznej
- trzeba uświadamiać zagrożenia, ustalać zasady, a także co najważniejsze - być w dobrym kontakcie z dzieckiem i wspólnie, przyjemnie spędzać czas, również on-line
Sztuczna inteligencja w szkole – koniec prac domowych? / dr Karolina Kulicka, Kamila Kujawa, Klaudia Wojciechowska
- rozwój technologii zmienia sposób uczenia się, robienia prac domowych i nauczania
- Chatbot GPT zdał polską maturę, a w USA egzamin adwokacki – z wyróżnieniem
- uczniowie znają to narzędzie, więc i my musimy je poznać oraz wskazywać jak z niego korzystać, do czego się może przydać, a z czym sobie źle radzi
JCH
0 komentarze:
Prześlij komentarz