Święto kobiet to okazja do rozmowy o prawach wszystkich kobiet, tych najmłodszych oraz dorosłych. Na świecie są bowiem jeszcze miejsca, kultury, społeczeństwa, w których nadal dyskryminuje się kobiety m.in. w dostępie do edukacji. Wyrównywanie szans edukacyjnych dziewcząt jest niezwykle ważne, gdyż wpływa to nie tylko przyszłość, ich ale także ich dzieci, rodziny i społeczności lokalnej.
"Liczyć, pisać eci peci. Będziesz mamie bawić dzieci! Ludi pudi dalit minka. Zostań w domu, boś dziewczynka!" - to fragment opowiadania w formie teatrzyku kamishibai Joanny Mueller "Szkoła Czi-Tam" (Publikacja powstała w ramach projektu Ośrodka Działań Ekologicznych ŹRÓDŁA "Edukacja globalna dla najmłodszych", CC BY 3.0 Polska)
W uboższych rodzinach wielodzietnych, gdy trzeba decydować kto pójdzie do szkoły, a kto będzie wspierać rodzinę pracą zarobkową lub opiekować się rodzeństwem, w pierwszej kolejności do szkoły posyłani są chłopcy. Wciąż do tradycyjnych obowiązków kobiet i dziewcząt należy zajmowanie się domem, gotowanie i dostarczanie wody. Dziewczynki w wielu krajach zmuszone są poświęcać kilka godzin dziennie na wielokilometrowy marsz do źródeł wody i przez to nie mają czasu na szkołę. W niektórych kulturach rodzice mniej chętnie inwestują w wykształcenie córek, gdyż po ślubie przejdą one do rodziny męża i w przyszłości nie będą utrzymywać swoich starzejących się rodziców. Analizy wskazują, że dzieci matek, które skończyły co najmniej szkołę podstawową, są dwukrotnie mniej zagrożone tym, że nie pójdą do szkoły, niż kobiet, które pozbawiono edukacji. Dyskryminacja dziewcząt w dostępie do edukacji na świecie spada, ale wciąż jest widoczna we wskaźnikach alfabetyzacji kobiet i mężczyzn, wskaźnikach skolaryzacji na różnych poziomach edukacji, oczekiwanej liczby lat edukacji dzieci itd. Według Wskaźnika Rozwoju Społecznego 2020, szacuje się, że dziewczynki rozpoczynające naukę w krajach najniżej rozwiniętych będą uczyć się około półtora roku krócej niż chłopcy (w Afganistanie różnica ta wynosi prawie 5 lat), zaś odsetek dorosłych powyżej 25 roku życia z wykształceniem średnim (także niepełnym) w krajach najniżej rozwiniętych wynosi 17,2 w przypadku kobiet i 30,1 w przypadku mężczyzn. Na świecie spośród 14% dorosłych (powyżej 15. roku życia), którzy nie potrafią pisać ani czytać, aż dwie trzecie to kobiety.
https://unicef.pl/co-robimy/aktualnosci/news/edukacja-dziewczat-jest-ich-prawem
https://unicef.pl/co-robimy/aktualnosci/news/3-problemy-kobiet-ktorym-musimy-polozyc-kres
https://www.globalna.edu.pl/pliki/scenariusz_szkola_czi_tam.pdf
Fot. KF, Anna Rakowska
0 komentarze:
Prześlij komentarz