W dniach 8 – 16 czerwca 2015 r. przedstawiciele polskich instytucji uczestniczących w projekcie “Filmoterapia – metamorfozy” Comenius Regio Partnerskie Projekty przebywali w Turcji. Wyjazd do Izmiru był jednym z zaplanowanych działań w ramach projektu, którego przewodnim tematem jest filmoterapia jako metoda doskonalenia umiejętności rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania dzieł filmowych w celu pomagania osobom stojącym w obliczu problemów życiowych. Terapia ta może być stosowana jako element działań wychowawczych, profilaktycznych i terapeutycznych.
Przedstawiciele strony polskiej uczestniczyli w sympozjum przygotowanym przez tureckich partnerów „Audiowizualne iluzje” (Film Terapi metamorfoz “Görsel İşitsel İllüzyon”), które odbyło się na Uniwersytecie Yaşar.
Polska delegacja zwiedziła instytucje uczestniczące w projekcie - Departament Edukacji - IZMIR IL MILLI EGITIM MUDURLUGU i Uniwersytet Dokuz Eylül wraz z Biblioteką główną uczelni oraz Wydział Literatury.
Duże wrażenie na zwiedzających zrobiła biblioteka główna, która może poszczycić się ogromną przestrzenią i bardzo licznymi zbiorami cyfrowymi. Zwiedzających zdziwił wielotysięczny zbiór prac dyplomowych w wolnym dostępie.
Delegacja odwiedziła również szkołę średnią dla osób niedowidzących i niewidomych (Aşık Veysel Görme Engelliler İlköğretim Okulu, Aşık Veysel Görme Engelliler Ortaokulu) Aşık Veysel, gdzie spotkała się też z przedstawicielami szkoły dla osób niesłyszących Tülay Aktaş. Na spotkaniu z Dyrektorem rozmawiano o warsztatach, które zrealizowano w ramach projektu dla uczniów niedowidzących i niedosłyszących. To właśnie uczniowie i nauczyciele tej szkoły, pod kierunkiem Kerema Kabana z partnerskiego Uniwersytetu Yaşar, zrealizowali film, który prezentowany był na sympozjach w Łodzi i w Izmirze. Rezultatem zajęć był wzrost pewności siebie i wzajemne oddziaływanie uczniów oraz lepsze relacje interpersonalne. Warsztaty udowodniły, że uczniowie głusi i niewidzący mogą się bardzo dobrze rozumieć i pomagać sobie wzajemnie.
Podczas zwiedzania placówki, Dyrektor przedstawił mocne strony swojej szkoły, m. in. Istnienie zespołu muzycznego, pracownię poligrafii brajlowskiej, która wydaje na użytek szkolnej społeczności książki i broszury (egzemplarz każdego tak wydanego tytułu trafia również do zbiorów szkolnej biblioteki, która liczy obecnie ok. 50000 vol.). Ważną rolę w procesie nauczania szkoły odgrywa sport. Specjalne dobrane rodzaje gier sportowych sprzyjają doskonaleniu orientacji przestrzennej u osób niewidomych i korzystania przez nich ze zmysłu słuchu.
Przy szkole działa także pierwszy w Turcji punkt przedszkolny dla dzieci niewidzących.
Gospodarze serdecznie witali zwiedzających, przedstawiali swoje osiągnięcia i w miłej atmosferze wymieniano doświadczenia na temat filmoterapii.
Strona turecka zadbała również o to, aby polscy goście poznali bogatą turecką historię i kulturę. W zaprzyjaźnionej z jednym z nauczycieli kafejce Cafe Karga zorganizowali koncert szkolnego zespołu muzycznego. Wieczór muzyczny przy tradycyjnej tureckiej herbacie spontanicznie przerodził się w pokaz tradycyjnych tańców, prezentujących folklor z różnych regionów kraju. Nieformalna atmosfera spotkania, w którym uczestniczyła większość z kadry pedagogicznej szkoły dla osób niesłyszących, przyczyniła się do wzajemnej integracji nauczycieli z Polski i Turcji. To dowód, że bariery językowe nie istnieją wobec uniwersalnego kodu kulturowego, jakim jest muzyka i taniec.
Zwiedziliśmy zabytkowy Kemeralti Bazaar oraz meczet Hisaronu. Uczestniczyliśmy w wycieczce po Pamukkale i Hierapolis – starożytnym mieście położonym na zboczu góry Cökelez. Byliśmy w dzielnicy Asansor i na ulicy Dario Moreno oraz w nadmorskiej dzielnicy Inciralti. Dzięki uprzejmości tureckich partnerów, zwiedziliśmy Sığacık (Seferihisar) – miasteczko uczestniczące w międzynarodowej sieci miast, które pracują nad poprawą jakości życia ich społeczności.
Odbyła się również wycieczka do nadmorskiego kurortu Çeşme i rejs statkiem wśród pięknych wysepek, gdzie korzystaliśmy z kąpieli słonecznych i morskich.
MP, KSK
Fot. M. Paszkowski
0 komentarze:
Prześlij komentarz