wtorek, 16 czerwca 2015

W dniach 8 – 16 czerwca 2015 r. przedstawiciele polskich instytucji uczestniczących w projekcie “Filmoterapia – metamorfozy” Comenius Regio Partnerskie Projekty przebywali w Turcji. Wyjazd do Izmiru był jednym z zaplanowanych działań w ramach projektu, którego przewodnim tematem jest filmoterapia jako metoda doskonalenia umiejętności rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania dzieł filmowych w celu pomagania osobom stojącym w obliczu problemów życiowych. Terapia ta może być stosowana jako element działań wychowawczych, profilaktycznych i terapeutycznych.

Przedstawiciele strony polskiej uczestniczyli w sympozjum przygotowanym przez tureckich partnerów „Audiowizualne iluzje” (Film Terapi metamorfoz “Görsel İşitsel İllüzyon”), które odbyło się na Uniwersytecie Yaşar.

Polska delegacja zwiedziła instytucje uczestniczące w projekcie - Departament Edukacji - IZMIR IL MILLI EGITIM MUDURLUGU i Uniwersytet Dokuz Eylül wraz z Biblioteką główną uczelni oraz Wydział Literatury.

Duże wrażenie na zwiedzających zrobiła biblioteka główna, która może poszczycić się ogromną przestrzenią i bardzo licznymi zbiorami cyfrowymi. Zwiedzających zdziwił wielotysięczny zbiór prac dyplomowych w wolnym dostępie.

Delegacja odwiedziła również szkołę średnią dla osób niedowidzących i niewidomych (Aşık Veysel Görme Engelliler İlköğretim Okulu, Aşık Veysel Görme Engelliler Ortaokulu) Aşık Veysel, gdzie spotkała się też z przedstawicielami szkoły dla osób niesłyszących Tülay Aktaş. Na spotkaniu z Dyrektorem rozmawiano o warsztatach, które zrealizowano w ramach projektu dla uczniów niedowidzących i niedosłyszących. To właśnie uczniowie i nauczyciele tej szkoły, pod kierunkiem Kerema Kabana z partnerskiego Uniwersytetu Yaşar, zrealizowali film, który prezentowany był na sympozjach w Łodzi i w Izmirze. Rezultatem zajęć był wzrost pewności siebie i wzajemne oddziaływanie uczniów oraz lepsze relacje interpersonalne. Warsztaty udowodniły, że uczniowie głusi i niewidzący mogą się bardzo dobrze rozumieć i pomagać sobie wzajemnie.

Podczas zwiedzania placówki, Dyrektor przedstawił mocne strony swojej szkoły, m. in. Istnienie zespołu muzycznego, pracownię poligrafii brajlowskiej, która wydaje na użytek szkolnej społeczności książki i broszury (egzemplarz każdego tak wydanego tytułu trafia również do zbiorów szkolnej biblioteki, która liczy obecnie ok. 50000 vol.). Ważną rolę w procesie nauczania szkoły odgrywa sport. Specjalne dobrane rodzaje gier sportowych sprzyjają doskonaleniu orientacji przestrzennej u osób niewidomych i korzystania przez nich ze zmysłu słuchu.

Przy szkole działa także pierwszy w Turcji punkt przedszkolny dla dzieci niewidzących.

Gospodarze serdecznie witali zwiedzających, przedstawiali swoje osiągnięcia i w miłej atmosferze wymieniano doświadczenia na temat filmoterapii.

Strona turecka zadbała również o to, aby polscy goście poznali bogatą turecką historię i kulturę. W zaprzyjaźnionej z jednym z nauczycieli kafejce Cafe Karga zorganizowali koncert szkolnego zespołu muzycznego. Wieczór muzyczny przy tradycyjnej tureckiej herbacie spontanicznie przerodził się w pokaz tradycyjnych tańców, prezentujących folklor z różnych regionów kraju. Nieformalna atmosfera spotkania, w którym uczestniczyła większość z kadry pedagogicznej szkoły dla osób niesłyszących, przyczyniła się do wzajemnej integracji nauczycieli z Polski i Turcji. To dowód, że bariery językowe nie istnieją wobec uniwersalnego kodu kulturowego, jakim jest muzyka i taniec.

Zwiedziliśmy zabytkowy Kemeralti Bazaar oraz meczet Hisaronu. Uczestniczyliśmy w wycieczce po Pamukkale i Hierapolis – starożytnym mieście położonym na zboczu góry Cökelez. Byliśmy w dzielnicy Asansor i na ulicy Dario Moreno oraz w nadmorskiej dzielnicy Inciralti. Dzięki uprzejmości tureckich partnerów, zwiedziliśmy Sığacık (Seferihisar) – miasteczko uczestniczące w międzynarodowej sieci miast, które pracują nad poprawą jakości życia ich społeczności.

Odbyła się również wycieczka do nadmorskiego kurortu Çeşme i rejs statkiem wśród pięknych wysepek, gdzie korzystaliśmy z kąpieli słonecznych i morskich.

MP, KSK



 

 Fot. M. Paszkowski
 

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Słowa kluczowe

90-lecie A było to w kniei akcje aplikacje mobilne autyzm bajki bezpieczeństwo Biblioprewencja Biblioteka Osiedlowa Biblioteka w Szkole bibliotekarstwo bibliotekarz Bibliotekarz na Chodzie bibliotekarze biblioteki bibliotekoznawstwo biblioterapia blogi bookcrossing Boże Narodzenie CodeWeek Comenius Regio cyberprzemoc Czerwony Kapturek Czytanie jest OK! czytelnictwo dopalacze Dzień Bezpiecznego Internetu Dzień Bibliotekarza Dzień Edukacji Narodowej Dzień Pluszowego Misia Dzień Postaci z Bajek e-booki e-learning e-podręczniki EC1 EduKABE edukacja Ekobib ekologia filie film filmoteka filmoterapia Forum Młodych Bibliotekarzy Fundacja Innopolis Fundacja Kocia Mama gimnazja głośne czytanie gospodarka gry Henryk Sienkiewicz historia Internet kaligrafia KBiIN KIiB Klub Nauczyciela kobieta kodowanie konferencje konferencje PBW kongresy konkursy koty kultura Kutno Learning Apps licea ŁCDNiKP Łęczyca Łódź Mistrz Promocji Czytelnictwa Mixer Regionalny moda Muzeum Oświaty Na sofie nagrody nauczyciele nauczyciele bibliotekarze Noc Muzeów nowe technologie Odjazdowy Bibliotekarz Pabianice PBW prasa prelekcje profilaktyka promocja bibliotek promocja czytelnictwa promocja książki przedszkola Rok Reymonta Salon Ciekawej Książki SBP SEMCz Senioralia seniorzy spacery sport spotkania spotkania autorskie studenci szkolenia szkoły szkoły baletowe szkoły podstawowe szkoły ponadgimnazjalne szkoły specjalne szkoły wyższe święta Teatr TIK Tydzień Bibliotek uczniowie uczucia uroczystości warsztaty WBP Władysław Stanisław Reymont WODN wycieczki wystawy zajęcia zdrowie Zgierz Żydzi